Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Cichy roll-out drugiej atomowej Barracudy

Fot. Naval Group

Jak doniósł dziennik „La Presse de la Manche”, 26 listopada z hali stoczni Naval Group w normandzkim Cherbourgu wytoczono drugi szturmowy okręt podwodny z napędem jądrowym typu Barracuda, budowany dla francuskiej Marine nationle. Wydarzenia nie było nagłośnione medialnie.

Okręt ten to Duguay-Trouin (S 636), pierwsza jednostka seryjna po prototypowym Suffrenie, który opuścił tę samą halę montażu końcowego im. adm. M. Laubeufa 12 lipca 2019 roku. Różnica polega na tym, że tamtemu wydarzeniu nadano najwyższą rangę, czego dowodem było uczestnictwo prezydenta Republiki Francuskiej Emmanuela Macrona. Tym razem główni aktorzy – państwowa spółka stoczniowa Naval Group, przyszły użytkownik – Marine nationale, czy zamawiający – DGA (Direction générale de l’armement, pol. Dyrekcja Generalna ds. Uzbrojenia paryskiego resortu obrony) nie wydali nawet komunikatu prasowego.

Fot. Naval Group

Nieliczne ujawnione zdjęcia pokazują, że okręt jest ukończony w mniejszym stopniu, niż pierwszy w serii Suffren, gdy go wytaczano z hali. Oznacza to, że Duguay-Trouin nie jest gotowy do wodowania. Na placu stoczni okręt będzie doposażany i szykowany do spuszczenia na wodę. W stoczni w Cherbourgu jest to skomplikowany proces. Najpierw jednostka jest ustawiana na platformie (pontonie) podnośnika. Następnie zatopiony jest pod min suchy dok do uzyskania pływalności przez ponton. Dalej ponton jest przesuwany na kraniec doku (do bramy) i opuszczony na jego dno po odpompowaniu wody. Stojący na pontonie na dnie suchego doku okręt uzyska pływalność, czyli zostanie zwodowany samoczynnie, wraz z nadejściem przypływu.

Budowę Duguay-Trouina rozpoczęto przeszło dekadę temu, 26 czerwca 2009 roku. Planowo miał być zwodowany latem 2019 roku i przekazany DGA w 2022. Jednak wiadomo, że proces ten się opóźni. Obecnie wodowanie odbędzie się nie wcześniej niż na przełomie tego i przyszłego roku.

Na różnych etapach produkcji jest kolejna czwórka: Tourville, De Grasse i Rubis. Ruszyły też prace przy ostatniej Barrakudzie – Casabianca. Pierwsze cztery okręty mają podnieść bandery do 2025 roku, zaś ostatni w końcu 2029.

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc