15 stycznia włoskie media poinformowały, że według Alessandro Ercolaniego, dyrektora generalnego Rheinmetall Italia, podczas posiedzenia komisji obrony Izby Deputowanych (izba niższa włoskiego parlamentu) jeden z polityków miał poinformować o zainteresowaniu Wojsk Lądowych Republiki Włoskiej bojowym wozem piechoty Lynx. Pojazd jest oferowany włoskim siłom zbrojnym za pośrednictwem lokalnego oddziału koncernu Rheinmetall AG.
Oferta powiązana jest z potrzebą zastąpienia stosunkowo młodego ‒ w służbie od r., lecz niezbyt udanego bojowego wozu piechoty Dardo produkcji CIO (joint-venture firmy IVECO, odpowiedzialnej za podwozia i OTO Melary, dostarczającej wieże). Pojazd jest stosunkowo lekki (23,4 tony), słabo opancerzony i słabo uzbrojony (25 mm armata) jak na współczesne standardy. Esercito Italiano uznały, że w odróżnieniu od również pełnego niedoskonałości czołgu C1 Ariete, modernizacja Dardo jest nieopłacalna. Nowy bwp miałby wejść do służby między 2025 a 2027 rokiem. Włosi planują zakup ok. 350 nowych bwp (wg innych źródeł nawet 400) i niewiele mniejszej liczby pojazdów towarzyszących, które zastąpiłyby odmiany specjalistyczne starych transporterów M113. Zgodnie z deklaracjami Ercolaniego, jeżeli Włosi zdecydowaliby się na współpracę z niemieckim koncernem, pierwszy prototyp Lynxa we włoskiej konfiguracji (zapewne KF41, choć na razie brak potwierdzenia) byłby gotowy do testów już za dwa lata. Około 70% prac związanych z produkcją pojazdów miałoby zostać zrealizowanych przez firmy włoskie, zapewne głównie przez konsorcjum CIO i jego tradycyjnych podwykonawców. Przedstawiciel Rheinmetall Italia zasugerował, że zakup Lynxa byłby wstępem do dołączenia Włoch do francusko-niemieckiego programu platform bojowych nowej generacji MGCS (co rozważa także Wielka Brytania). Stanowisko rządu włoskiego wobec propozycji koncernu Rheinmetall AG nie jest znane. Jeżeli Rzym odniósłby się do oferty pozytywnie, Włochy mogłyby zostać drugim europejskim użytkownikiem bwp Lynx, a w przyszłości być może jednym z wielu – pojazd jest bowiem oferowany wojskom lądowym wielu państw, w tym Stanów Zjednoczonych Ameryki, Australii, Republiki Czeskiej czy Indii.
Niegdyś Włosi deklarowali zainteresowanie lżejszym wozem, a przynajmniej część bwp miała być pojazdami pływającymi – stąd zainteresowanie tego rodzaju pojazdami obecnymi na rynku bądź takimi, nad którymi prowadzone są prace badawczo-rozwojowe rokujące na szybkie wejście pojazdu do służby. Rozważane było również opracowanie nowego bwp w ramach unijnej inicjatywy międzynarodowej w ramach PESCO. Podobnie w przypadku następcy C1 Ariete – wspólne opracowanie czołgu nowej generacji Rzym proponował m.in. Polsce, Hiszpanii i Austrii.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Włosi niepływający BWP absurd, oczywiście nasz Borsuk jeszcze nie gotowy, ale BWP z Korei K-21 pływa jest używany, mają jedno badziewie Dardo, Lynx bez pływania mobilność kulawego kurczaka.