Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Boeing zakończył produkcję i dostawy F-15QA Ababil oraz E/A-18G Growler

Fot. USAF

14 sierpnia koncern Boeing poinformował, że zakończono proces dostaw odrzutowych samolotów bojowych F-15QA Ababil oraz E/A-18G Growler. W przypadku obu, szczegóły nie zostały upublicznione.

W przypadku samolotu F-15QA Ababil ostatecznym odbiorcą są Siły Powietrzne Emiratu Kataru. Pięć najnowszych egzemplarzy zostało przebazowanych ze Stanów Zjednoczonych do Kataru na przełomie lipca i sierpnia bieżącego roku. Obecnie na terytorium powyższego użytkownika stacjonują 33 samoloty tego typu – dwa (noszące numery seryjne QA01 oraz QA02) znajdują się w Stanach Zjednoczonych i są wykorzystywane do prób i certyfikacji zakontraktowanych rozwiązań (formalnie są własnością Departamentu Obrony Stanów Zjednoczonych). Dodatkowo Boeing realizuje naprawę egzemplarza QA10, który uległ poważnym uszkodzeniom 18 maja 2021 roku po powrocie z lotu próbnego. Ostatnie dwa (noszące amerykańskie rejestracje 17-0037 i 17-0038 zostały oblatane pod koniec maja bieżącego roku. Powodem różnic w numeracji jest fakt, że komponenty dla przyszłych 17-0035 i 17-0036 zostały wykorzystane do montażu i dostawy dwóch pierwszych F-15EX Eagle II dla USAF.

Co ciekawe, obecnie pojawia się coraz więcej sygnałów, że Boeing negocjuje z Katarem sprzedaż kolejnych (dwunastu) F-15QA Ababil. Miałyby zostać sprzedane poprzez procedurę DCS (Direct Commercial Sales). Do tego czasu linia montażowa F-15 mieszcząca się w St.Louis realizuje prace na rzecz produkcji nowych F-15EX Eagle II dla US Air Force. Nadal nie doszło do zawarcia umowy LOA dotyczącej sprzedaży samolotów do Indonezji, a dodatkowo Departament Stanu nie zatwierdził izraelskiego wniosku dotyczącego przynajmniej 25 F-15EX Eagle II dla Sił Obronnych tego kraju.

Drugim ważnym wydarzeniem ostatnich tygodni była dostawa ostatniego egzemplarza samolotu przełamania obrony powietrznej E/A-18G Growler do US Navy. Tylko dla powyższego użytkownika Boeing dostarczył 160 samolotów. Dodatkowo dwanaście egzemplarzy wyprodukowano na zamówienie Australii. Od marca 2021 roku rozpoczęto proces modernizacji posiadanej floty, który ma pozwolić na eksploatację do połowy bieżącego wieku.

Teldat
Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc