21 sierpnia 4. Skrzydło Lotnictwa Szkolnego poinformowało, że na mocy decyzji Dowództwa Generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych, wznowiono loty na odrzutowych samolotach szkolenia zaawansowanego Leonardo M-346 Bielik.
Uziemienie maszyn było wynikiem katastrofy jednego z egzemplarzy (nr 7714) 12 lipca na terenie 43. Bazy Lotnictwa Morskiego w Gdyni. Wówczas, podczas treningu przed pokazami lotniczymi mającymi stanowić element obchodów rocznicy utworzenia Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej, zginął pilot pokazowy mjr pil. Robert Jeł. Zastosowanie procedury, w której uziemiono pozostałych piętnaście egzemplarzy, jest standardem do czasu wyjaśnienia (choćby częściowego) przyczyn katastrofy.
Jak wskazuje 4. Skrzydło Lotnictwa Szkolnego, loty zapoczątkowano w poniedziałek 19 sierpnia. Przez pierwsze dni będą z nich korzystać instruktorzy, natomiast loty szkolno-treningowe z podchorążymi mają zostać wznowione pod koniec sierpnia.
Polska zakupiła, na potrzeby 41. Bazy Lotnictwa Szkolnego, szesnaście samolotów szkolenia zaawansowanego Leonardo M-346 Bielik, które zastąpiły w procesie kształcenia pilotów dotychczas używane TS-11 Iskra. Dzięki zakupowi i wdrożeniu do działań operacyjnych systemu szkolenia pilotów, który jest oparty na M-346 Bielik, 41. Baza Lotnictwa Szkolnego może realizować proces szkolenia pilotów wielozadaniowych maszyn bojowych 4. oraz 5. generacji. Jest to niezwykle ważne, szczególnie przy rosnących potrzebach personalnych Sił Powietrznych – obecnie budowane są kadry, które będą służyć zarówno w jednostkach eksploatujących F-16C/D Jastrząb oraz oczekujących na dostawy F-35A Lightning II czy FA-50PL Fighting Eagle.
Dostawy ostatnich z Bielików zrealizowano w grudniu 2022 roku. W czerwcu bieżącego roku eskadra świętowała osiągnięcie nalotu 10000 godzin.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu