Zmotoryzowany Most Pontonowy (PFM, Pont flottant motorisé) opracowano na początku lat 80., kiedy stwierdzono, że znajdujące się wówczas w użyciu systemy przeprawowe przestały odpowiadać wymaganiom współczesnego pola walki pod względem czasu budowy przeprawy i dostosowania do warunków terenowych. Koncepcja ich konstrukcji, sięgająca czasów II wojny światowej, zakładała wykorzystanie kutrów, co znacząco wydłuża czas budowy przeprawy i wymaga licznej obsługi.
Rozwój nowego systemu przeprawowego był zatem ukierunkowany na maksymalne skrócenie czasu budowy przeprawy, niezależnie od typu pokonywanej przeszkody i uproszczenie czynności przy rozkładaniu i zwijaniu mostu, aby zapewnić własnym pododdziałom realną przewagę taktyczną nad przeciwnikiem.
Dzięki swym zaletom most PFM pierwszej generacji został szybko wdrożony w Siłach Zbrojnych Republiki Francuskiej, a później także w jednostkach inżynieryjnych Włoch, Szwajcarii i Malezji.
PFM cechuje się dużą mobilnością. Pontony transportowane są przez zespół składający się z ciągnika w układzie 6×6 i zmotoryzowanej naczepy. Typ ciągnika może być wybrany przez klienta. W przypadku Sił Zbrojnych RP może nim być Jelcz C662D.43, umożliwiający przewożenie czterech członków obsługi. Hydrostatyczny napęd tylnych osi przyczepy umożliwia szybki dojazd do dowolnego rejonu przeprawy, niezależnie od terenu czy stanu brzegów.
Dzięki silnikom zaburtowym zintegrowanym z pontonami i systemom blokującym, PFM można w prosty sposób, a zatem i szybko, rozłożyć. Ustawienie 100-metrowej przeprawy zajmuje zazwyczaj poniżej 30 minut, niezależnie od przygotowania brzegu. Jeśli rejon przeprawy to umożliwia, poszczególne pontony tworzące most mogą być rozkładane jednocześnie, a wówczas czas budowy mostu może zostać skrócony do 15 minut.
Sztywna wstęga mostu PFM zapewnia dużą wydajność przeprawy sprzętu. W przeciwieństwie do parków pontonowych typu Ribbon Bridge, PFM nie deformuje się podczas przejazdu pojazdów i pozostaje całkowicie sztywny (równy), niezależnie od prędkości nurtu. Dzięki temu PFM umożliwia przejazd strumienia ponad 200 pojazdów na godzinę zarówno w dzień, jak i w nocy, niezależnie od warunków meteorologicznych.
PFM można zakotwiczyć do brzegu w tradycyjny sposób za pomocą lin odciągowych, a także dynamicznie, dzięki silnikom zaburtowym, których praca równoważy nurt wody. Możliwość ustawienia bez potrzeby przygotowania brzegu zapewnia specjalna rampa taktyczna z długim najazdem, wchodząca w skład zestawu. Dzięki niej PFM może zostać wykorzystany na rzekach o naturalnej wysokości brzegów do 3 m i w związku z tym nie potrzeba żadnych prac adaptacyjnych ani inżynieryjnych do przygotowania brzegu. Skutkuje to skróceniem czasu potrzebnego do rozpoczęcia budowy przeprawy oraz redukcją liczebności niezbędnego sprzętu i obsługi.
PFM może być rozwijany w trybie „swobodnym” (free launching) bądź na płytkich wodach w kontrolowanym, co gwarantuje integralność pontonów. Podejmowanie pontonów mostu PFM z wody również przebiega bardzo sprawnie, ponieważ nie wymaga obligatoryjnego wykorzystania kutrów. Jest to możliwe także w przypadku rzek o silnym nurcie i wysokości brzegów do 1,8 m.
Rampa z długim najazdem umożliwia również połączenie PFM w prosty sposób z dowolnym mostem pływającym.
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu