Wznowienie produkcji bombowca strategicznego Tu-160

LAI_4_2016_tu
10 marca w Kazaniu, stolicy Tatarstanu w Rosji, odbyło się duże posiedzenie kierownictwa Połączonej Korporacji Lotniczej (OAK) z lokalnymi władzami na temat wznowienia produkcji bombowca strategicznego Tu-160 w kazańskim zakładzie KAZ im. Gorbunowa, gdzie ten samolot był produkowany w czasach ZSRR. Prezydent OAK Jurij Slusar i prezydent Tatarstanu Rustam Minnichanow podpisali porozumienie o współpracy w realizacji tego zadania. J. Slusar powiedział, że wznowienie produkcji Tu-160 to kolosalny projekt, jakiego nie było jeszcze w poradzieckiej historii naszego przemysłu lotniczego i jest on realizowany w kooperacji wszystkich najlepszych przedsiębiorstw przemysłu lotniczego Rosji.
Tu-160M2 to już drugi duży rosyjski program wznowienia po wielu latach przerwy produkcji samolotów pochodzących jeszcze z czasów ZSRR. Wcześniej zakład w Uljanowsku uruchomił produkcję ciężkiego samolotu transportowego Ił-76, kiedyś robionego w Taszkiencie w Uzbekistanie; pierwszy nowy samolot Ił-76MD-90A wystartował w Uljanowsku 22 września 2012 r. Były plany wznowienia produkcji ciężkiego samolotu transportowego An-124, ale zostały porzucone po wybuchu konfliktu z Ukrainą. Rozważane jest wznowienie produkcji myśliwca przechwytującego MiG-31, regionalnego samolotu pasażerskiego Ił-114 i śmigłowca amfibii Mi-14.
Po raz pierwszy publicznie o zamiarze wznowienia produkcji bombowców strategicznych Tu-160 powiedział rosyjski minister obrony Siergiej Szojgu 25 kwietnia 2015 r., w czasie jego wizyty w zakładzie w Kazaniu. W lutym 2016 r. głównodowodzący Wojsk Powietrzno-Kosmicznych Wiktor Bondariew ogłosił, że pierwszy nowy Tu-160M2 wystartuje w 2019 r., a potem ruszy produkcja seryjna w tempie trzech samolotów rocznie (kilka miesięcy wcześniej Bondariew podał inną datę pierwszego lotu – 2021 r.; prawdopodobnie program został przyspieszony). Łącznie Rosjanie chcą mieć co najmniej 50 nowych Tu-160M2.
Resursy silników Tu-160 są krótsze niż płatowców, wobec czego dalsza eksploatacja tych samolotów, a tym bardziej nowa produkcja Tu-160M2 wymaga uruchomienia produkcji silników dla nich. Zakład Kuzniecowa w Samarze przygotowuje wznowienie produkcji silników w ulepszonej wersji NK-32 serii 02 (formalnie oznaczonej NK-32 drugiego etapu prób państwowych) już od lat; ostateczny kontrakt z Ministerstwem Obrony został zawarty w sierpniu 2014 r. Wstępna partia pięciu nowych silników do prób, po 25-letniej przerwie, ma być gotowa w 2016 r. Ulepszenia silników NK-32 serii 02 w porównaniu do obecnych NK-32 nie są znane, ale najprawdopodobniej zwiększono niezawodność i żywotność siników. Ciąg startowy 25  000 kG pozostał niezmieniony.

PrzemysŁ zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
bookusermagnifiercrossmenulistfunnelsort-amount-asc