W PZL Mielec wyprodukowano już 300 kabin śmigłowca Black Hawk

S-70 Black Hawk. Kabina jest największym i najbardziej skomplikowanym elementem Black Hawka oraz podstawową strukturą nośną dla komponentów wewnętrznych i zewnętrznych. Na ważącej nieco ponad tonę kabinie są także zainstalowane zbiorniki paliwa, silniki oraz przekładnia główna wirnika.

S-70 Black Hawk. Kabina jest największym i najbardziej skomplikowanym elementem Black Hawka oraz podstawową strukturą nośną dla komponentów wewnętrznych i zewnętrznych. Na ważącej nieco ponad tonę kabinie są także zainstalowane zbiorniki paliwa, silniki oraz przekładnia główna wirnika.

14 marca w zakładach PZL Mielec uroczyście obchodzono wyprodukowanie trzechsetnej kabiny śmigłowca S-70 Black Hawk. To doniosłe wydarzenie biorąc pod uwagę, że już niemal 10 procent wszystkich maszyn tego typu lata w kabinami wyprodukowanymi w Polsce. Uroczystość była też czytenym sygnałem wysłanym polskiej opinii publicznej – PZL Mielec utrzymuje swoją ofertę w nadal trwającym przetargu na wielozadaniowy śmigłowiec dla Sił Zbrojnych RP, a jednocześnie zapowiada złożenie nowej, atrakcyjniejszej propozycji w przypadku rozpisania go na nowo.

Na uroczystości pojawili się liczni goście w tym m.in.: konsul generalny Stanów Zjednoczonych Walter Braunohler, marszałek Województwa Podkarpackiego Bronisław Ortyl, starosta powiatu mieleckiego Zbigniew Tymuła, prezydent miasta Mielec Damian Kozdęba, przedstawiciele przemysłu współpracującego z PZL Mielec Sp. z o. o., w tym prezes WSK Rzeszów Marek Darecki, przedstawiciele środowisk naukowych, parlamentarzyści reprezentujący sejmową Komisję Obrony Narodowej i Podkarpacie. W roli gospodarzy wystąpili prezes PZL Mielec Janusz Zakręcki i wiceprezes firmy Sikorsky Aircraft Corporation Michael Gordon. Głównym wydarzeniem, które skupiło zgromadzonych była prezentacja trzechsetnej kabiny śmigłowca S-70 Black Hawk, która została zaprezentowana w hangarze Centrum Prób w Locie.
Pierwsze prace nad strukturami lotniczymi dla śmigłowców Sikorsky’ego zostały rozpoczęte w 2008 r., wkrótce po zakupie PZL Mielec przez amerykańskiego inwestora. W roku kolejnym gotowa była pierwsza kabina, która weszła potem w skład pierwszego śmigłowca wyprodukowanego w Mielcu, zaprezentowanego opinii publicznej w marcu 2010 r. Dzisiaj pracownicy mieleckiej linii produkcyjnej doszli już do takiej wprawy, że produkcja pojedynczej kabiny trwa 40 dni roboczych, czyli około 2,5 miesiąca. Większość z nich jest następnie transportowana do Stanów Zjednoczonych, gdzie na ich podstawie powstają śmigłowce UH-60M w wersji dla US Army.
Gospodarze nie pozwolili też zapomnieć, że w PZL Mielec produkuje się także całe śmigłowce Black Hawk. Jeden z nich był prezentowany na wystawie statycznej w hangarze z zamontowanym na wysięgniku polskim karabinem maszynowym UKM-2000C. Drugi wzbił się w powietrze, a jego załoga złożona z pilotów testowych Leszka Pawuły i Dariusza Daszewskiego wykonała na oczach zgromadzonych imponujący pokaz jego możliwości manewrowych. Do dnia dzisiejszego w PZL Mielec powstało niemal 40 śmigłowców Black Hawk, które trafiły do klientów z Meksyku, Arabii Saudyjskiej, Brunei, Turcji i Stanów Zjednoczonych. To niewiele w porównaniu z możliwościami produkcyjnymi zakładu, który może dostarczać 24 śmigłowce rocznie w tym pierwszy egzemplarz po około ośmiu miesiącach od momentu złożenia zamówienia, a potem dostarczać średnio dwa śmigłowce miesięcznie. Prezes Zakręcki podkreślił, że Black Hawki nie są w Polsce wyłącznie składane, ale rzeczywiście produkowane, jako że w zakładach i u polskich podproducentów powstaje aż 80 procent wszystkich elementów potrzebnych do ich produkcji. Dodał także, że Black Hawk, ze wszystkimi zebranymi na tej maszynie doświadczeniami, owocującymi setkami poprawek (z których wiele z nich jest efektem zabiegów polskich inżynierów), to maszyna zarówno sprawdzona jak i nowoczesna. Poza produkcją w Mielcu prowadzone są także prace projektowe, czynności obsługowe, posprzedażne i kontakt z klientem.

PrzemysŁ zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
bookusermagnifiercrossmenulistfunnelsort-amount-asc