Zaloguj

Powietrzno-kosmiczny wymiar pola walki w budżecie Pentagonu

USAF chciałyby przyspieszyć kupno myśliwców F-15EX Eagle II. W budżecie na rok 2023 wygospodarowały fundusze na 24 egzemplarze.

USAF chciałyby przyspieszyć kupno myśliwców F-15EX Eagle II. W budżecie na rok 2023 wygospodarowały fundusze na 24 egzemplarze.

28 marca br. departament obrony Stanów Zjednoczonych (DoD) opublikował wstępny projekt budżetu obronnego na rok fiskalny 2023 (FY2023). Budżet w wysokości 773 mld USD zawiera rekordowo wysoką kwotę 276 miliardów przeznaczoną na inwestycje, czyli wydatki związane z zakupem uzbrojenia oraz badaniami i rozwojem nowych systemów bojowych. Z kwoty tej, 56,5 mld USD przeznaczono na zakupy samolotów, śmigłowców, 21,7 miliarda na systemy kosmiczne oraz 12,3 mld na obronę przeciwrakietową.

Projekt budżetu na rok fiskalny 2023 zakłada wzrost wydatków obronnych o 30,7 mld USD względem budżetu FY2022. Jest to czteroprocentowy wzrost, który jednakże po uwzględnieniu obecnej inflacji, realnie wynosi 1,5 proc. W połowie 2021 r. departament obrony wnioskował o kwotę 715 mld USD. Jednakże po wprowadzeniu wszystkich poprawek i kompensacji zatwierdzona kwota na FY2022 wyniosła 742,3 mld USD. Budżet ten, w swojej ostatecznej formie, został zatwierdzony przez Kongres Stanów Zjednoczonych 15 marca 2022 r. Proponowana obecnie kwota 773 mld USD na rok fiskalny 2023 też z pewnością będzie jeszcze w bieżącym roku zmieniana.

Jeśli chodzi o podział na poszczególne rodzaje sił zbrojnych, armia (US Army) wnioskuje o kwotę 177,3 mld USD, marynarka wojenna, razem z piechotą morską (US Navy i US Marine Corps) o kwotę 230,9 miliarda oraz siły powietrzne, razem z siłami kosmicznymi (US Air Force i US Space Force) o kwotę 234,1 mld USD. Wspólne programy departamentu obrony mają otrzymać kwotę 130,7 miliarda dolarów. Są to programy zakupu oraz rozwoju platform bojowych użytkowanych przez więcej niż jeden rodzaj sił zbrojnych. Należą do nich: myśliwce F-35 Lightning II, zmiennowirnikowce V-22 Osprey, samoloty transportowe C-130J Hercules, samoloty zdalnie pilotowane MQ-1C Gray Eagle, MQ-9A Reaper, RQ-4B Global Hawk i MQ-4C Triton. Do kategorii „wspólnej” należy również realizowany przez dowództwo ds. operacji specjalnych (USSOCOM) program Armed Overwatch, czyli zakupu samolotów bliskiego wsparcia, zwiadu, wywiadu i rozpoznania (CAS, ISR). W roku fiskalnym 2022 program otrzymał kwotę 193 mln USD, z których 170 milionów przeznaczono na zakup sześciu samolotów. W FY2023 r. program ma otrzymać 246 mln USD na zakup kolejnych dziewięciu egzemplarzy. Jak na razie dowództwo USSOCOM nie kupiło żadnych samolotów w ramach programu Armed Overwatch.

USAF ogłosiły plan wycofania ze służby 33 myśliwców 5. generacji Lockheed Martin F-22A Raptor. Będą to najstarsze egzemplarze w wersji Block 20, które wykorzystywane są wyłącznie w procesie szkolenia.

USAF ogłosiły plan wycofania ze służby 33 myśliwców 5. generacji Lockheed Martin F-22A Raptor. Będą to najstarsze egzemplarze w wersji Block 20, które wykorzystywane są wyłącznie w procesie szkolenia.

W roku fiskalnym 2023 r. Pentagon chce przeznaczyć 276 mld USD na ogólnie pojęte inwestycje. Podział szczegółowy wydatków inwestycyjnych prezentuje się następująco: 56,5 mld USD na lotnictwo i systemy pokrewne; 40,8 mld USD na budownictwo okrętowe oraz systemy morskie; 24,7 mld USD na pociski i amunicję; 21,7 mld USD na systemy kosmiczne i pokrewne; 16,5 mld USD na rozwój nauki i technologii; 12,8 mld USD na system dowodzenia, kontroli, komunikacji, komputery i wywiad (C4I – Command, Control, Communications, Computers and Intelligence); 12,6 mld USD na systemy lądowe; 12,3 mld USD na programy obrony przeciwrakietowej; 78,1 mld USD na tzw. wsparcie misji (MSA – Mission Support Activities). Działalność ta obejmuje zakupy oraz eksploatację niestandardowego uzbrojenia i wyposażenia używanego w warunkach operacyjnych oraz różnego rodzaju testy i badania laboratoryjno-poligonowe. MSA obejmuje również kwestie demilitaryzacji broni chemicznej oraz utajnione programy badawczo-rozwojowe.

W każdym z wyżej wymienionych działów część kwoty przeznaczona jest na zakup systemów uzbrojenia, a część na prowadzenie badań, rozwój systemów oraz testy i ewaluacje (RDT&E). Podział ten w skali wszystkich wydatków inwestycyjnych wygląda tak, że 145,9 mld USD przeznaczono na zakupy systemów uzbrojenia, a 130,1 mld USD na RDT&E. Warto zauważyć, że planowana kwota na badania i rozwój systemów bojowych oznacza znaczący, 9,5-procentowy wzrost wydatków w tej dziedzinie względem roku poprzedniego. W 2022 r. na RDT&E Pentagon wydzielił kwotę 112 mld USD. W roku fiskalnym 2021 zatwierdzona kwota RDT&E wyniosła 107,1 miliarda.

Na lotnictwo oraz systemy pokrewne przeznaczono 56,5 mld USD. Jest to cztery miliardy więcej niż Pentagon wnioskował w projekcie budżetowym na FY2022 i prawie dokładnie tyle ile przeznaczono na lotnictwo w roku 2021 (56,9 miliarda). Kwota ta została podzielona w następujący sposób: 23 mld USD na samoloty i śmigłowce bojowe; 8 mld USD na modyfikacje i modernizacje; 7,6 mld USD na wsparcie logistyczne; 7,3 mld USD na rozwój technologii; 5 mld USD na samoloty transportowe; 3,1 mld USD na bezzałogowe statki powietrzne; 1,6 miliarda na samoloty wsparcia.

Na samoloty i śmigłowce bojowe Pentagon ma zamiar wydać o 2,6 mld USD więcej niż wnioskowano w budżecie na FY2022. Znaczący wzrost notują też systemy bezzałogowe. Pentagon ma zamiar wydać na nie 3,1 miliarda dolarów, czyli ponad dwukrotnie więcej niż wnioskowano w poprzednim budżecie (1,6 mld USD).

Zakupy i redukcje w USAF

Siły powietrzne Stanów Zjednoczonych planują w roku fiskalnym 2023 zakupić 96 nowych samolotów i śmigłowców: 33 myśliwce F-35A, 24 F-15EX, 15 samolotów tankowania powietrznego KC-46A, 10 śmigłowców ratownictwa bojowego HH-60W oraz pięć śmigłowców wielozadaniowych MH-139A. Jednocześnie USAF chciałyby wycofać ze służby przynajmniej 150 samolotów starszych typów oraz pozbyć się (czyli przekazać do dyspozycji departamentu obrony) 100 samolotów zdalnie pilotowanych MQ-9A Reaper.

F-35A Lightning II. USAF zaplanowały zakup 33 myśliwców Lockheed Martin F-35A Lightning II za kwotę 3,91 mld USD. Jest to znacznie mniej niż w ubiegłych latach, kiedy to zamówienia bazowe obejmowały 48 egzemplarzy, a do których legislatorzy dodawali następnie 12 kolejnych. Siły powietrzne chcą zmniejszyć tempo zakupów F-35A z kilku względów. Przede wszystkim wolałby kupować już samoloty myśliwskie tego typu w docelowej wersji Block 4 (Series 30/40) z pakietem awioniki TR-3 i oprogramowaniem 40R0X. Wersja ta nie jest jeszcze gotowa operacyjnie. Przyspieszone w ostatnich latach zakupy F-35A przekładają się na rosnące opóźnienia w serwisowaniu floty (szczególnie jeśli chodzi o silniki) oraz rosnące koszty eksploatacyjne, na które USAF również muszą mieć zagwarantowane fundusze. Część uzyskanych oszczędności siły powietrzne chcą również przeznaczyć na program budowy nowej wersji silnika (AETP – Advanced Engine Technology Program), który w przyszłości ma napędzać zmodernizowane F-35A, oraz na program budowy tzw. rodziny platform dominacji powietrznej następnej generacji (NGAD – Next Generation Air Dominance).

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
bookusertagcrosslistfunnelsort-amount-asc