Nowy zestaw transportowy z MZKT

WIT_2_2016_MZKT

Nowy ciężki ciągnik siodłowo-balastowy MZKT-741351 (8×8) na wizualizacji prezentuje się niezwykle ciekawie. Białoruska firma jest jedną z niewielu na świecie, które mają wieloletnie doświadczenie w projektowaniu i produkcji tego rodzaju konstrukcji.

Białoruś od dawna utrzymuje bliskie, z całą pewnością realnie lepsze niż Polska, relacje gospodarcze z licznymi państwami na Bliskim i Środkowym Wschodzie. Bardzo dobrze widać to m.in. w odniesieniu do przemysłu zbrojeniowego i gałęzi gospodarki z nim powiązanych. Przykładowo, gdy jako członek koalicji antyterrorystycznej Polska liczyła na wielomilionowe kontrakty dla naszych podmiotów w Afganistanie i Iraku, takie umowy zawierali choćby właśnie Białorusini. Między innymi mińskie zakłady MAZ dostarczyły do Iraku kilkaset ciężarówek, chociaż – co ciekawe – z naszymi zabudowami w postaci zbiorników z Zasty Słupsk. Nie zmienia to jednak faktu, że to strona białoruska odniosła znacznie większe korzyści z tego kontraktu.

Dobre relacje białoruskich producentów z odbiorcami z tej części świata są nieźle widoczne także w przypadku bardziej specjalizowanego sprzętu transportowego. Aktywnym graczem w rejonie Zatoki Perskiej od dawna, poza MAZ-em, pozostaje bowiem MZKT. Historia tej firmy zaczyna się w 1954 roku, gdy przy Mińskiej Fabryce Samochodów powstało specjalne biuro projektowe, zajmujące się ciągnikami artyleryjskimi i ciężkimi transporterami broni dla Sił Zbrojnych ZSRS. W 1991 roku, wraz z rozpadem ZSRS i uniezależnieniem Białorusi, zakład został wydzielony z MAZ jako Mińska Fabryka Ciągników Kołowych MZKT (ros. МЗКТ – Ми́нский заво́д колёсных тягаче́й, biał. МЗКЦ – Мінскі завод колавых цягачоў), formalnie stając się odrębnym białoruskim producentem ciężarówek, ciągników kołowych i podwozi specjalnych.

Pod koniec lat 90. XX wieku MZKT zaproponował Siłom Zbrojnym Zjednoczonych Emiratów Arabskich system transportowy do przerzutu ciężkiej techniki bojowej. Obejmował on ciągnik siodłowo-balastowy i zespół naczep połączonych za pomocą specjalnego wózka. Dzięki temu był w stanie zabrać jednocześnie dwa czołgi Leclerc, bądź jeden czołg i dwa bojowe wozy piechoty BMP-3. Ostatecznie umowę na ich dostawę udało się MZKT zawrzeć z Emiratami dopiero w 2005 roku. Jej wartość wyniosła 20 mln USD i dotyczyła dostarczenia 40 zestawów, składających się z ciężkiego ciągnika siodłowo-balastowego MZKT-74135 (8×8) i zespołu naczepa–przyczepa MZKT-99941+83721. Do napędu ciągnika wykorzystano potężny silnik wysokoprężny DaimlerChrysler AG (obecnie Daimler/Mercedes) OM 444LA – 12-cylindrowy, widlasty, z turbodoładowaniem i chłodzeniem powietrza doładowującego, o pojemności skokowej 21,93 litra, mocy maksymalnej 585 kW/796 KM przy 2100 obr./min i maksymalnym momencie obrotowym 3300 Nm przy 1400 obr./min. Za przeniesienie napędu odpowiada automatyczna, 6-biegowa skrzynia przekładniowa Allison M6610AR z zespołem sprzęgła hydrokinetycznego TC682. Dopuszczalną masę całkowitą zestawu z jedną naczepą określono na 126 300 kg, z zespołem naczepy i przyczepy na 205 400 kg, co daje sumaryczną ładowność 130 000 kg (70 000+60 000 kg).

PrzemysŁ zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
bookusermagnifiercrossmenulistfunnelsort-amount-asc