Zaloguj

Modyfikacje i modernizacje V-22 Osprey

V-22 Osprey

V-22 Osprey

W 2020 r. wielozadaniowe samoloty transportowe pionowego startu i lądowania Bell-Boeing V-22 Osprey oznaczone jako CMV-22B mają znaleźć się na uzbrojeniu amerykańskich sił morskich. Z kolei V-22 należące do Korpusu Piechoty Morskiej oraz Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych czekają kolejne modyfikacje i modernizacje poszerzające ich możliwości operacyjne.

Oblatany w 1989 r. V-22 przeszedł długą i trudną drogę zanim rozpoczęła się jego regularna eksploatacja w jednostkach piechoty morskiej (US Marine Corps, USMC) oraz jednostkach podległych Dowództwu Operacji Specjalnych Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych (Air Force Special Operations Command, AFSOC). W okresie jego testowania doszło do siedmiu katastrof, w których zginęło 36 osób. Samolot wymagał dopracowania technologicznego oraz nowych procedur szkolenia załóg uwzględniających specyfikę pilotażu samolotu z przestawianymi wirnikami. Niestety od czasu uzyskania zdolności operacyjnej w 2007 r., doszło do kolejnych czterech wypadków w których zginęło osiem osób. Podczas ostatniego wypadku – twardego lądowania, które miało miejsce 17 maja 2014 r. w bazie Bellows na wyspie Oahu, zginęło dwóch żołnierzy piechoty morskiej, a 20 odniosło rany.
Pomimo, że V-22 w znaczący sposób zwiększają możliwości bojowe USMC oraz jednostek specjalnych, samoloty te nie miały dobrej prasy, a cały program często jest poddawany krytyce. Nie pomogły też Osprey’owi ujawnione w ostatnich latach informacje o często niewłaściwym serwisowaniu samolotów w dywizjonach piechoty morskiej oraz celowym zawyżaniu statystyk dotyczących jego niezawodności i gotowości bojowej. Pomimo tego V-22 postanowiły również zakupić Siły Morskie Stanów Zjednoczonych (US Navy, USN), które będą wykorzystywać je jako pokładowe samoloty transportowe. Z kolei piechota morska widzi V-22 w roli latających tankowców i zarówno ta formacja jak i dowództwo operacji specjalnych chcą uzbroić V-22 w broń ofensywną, tak aby mogły pełnić zadania bliskiego wsparcia oddziałów naziemnych (Close Air Support, CAS).

Kwestie eksploatacyjne

Wypadek z 2014 r. na wyspie Oahu potwierdził najpoważniejszy problem eksploatacyjny Osprey’a – wzbijanie przez wirniki olbrzymiej ilości pyłu i kurzu przy lądowaniu bądź zawisie nad terenem piaszczystym przy jednoczesnej dużej wrażliwość silników na wysokie zapylenie powietrza. Za wzbijanie tumanów kurzu odpowiadają również dysze wylotowe silników, które po obróceniu gondoli silników do pozycji pionowej (w czasie zawisu), znajdują się dość nisko nad ziemią.

reklam Lockheed Martin

PrzemysŁ zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
bookusertagcrosslistfunnelsort-amount-asc