Kanadyjska filia zakładów de Havilland w Downsview koło Toronto zajmowała się podczas drugiej wojny światowej budową samolotów szkolnych i bojowych firmy de Havilland i innych producentów. Nadchodzący koniec konfliktu oznaczał konieczność zmiany wytwarzanego asortymentu i znalezienia nowych źródeł utrzymania fabryki. Tymczasowo powrócono do produkcji przedwojennych dwupłatowych samolotów DH.83 Fox Moth, rozpoczęto także prace nad własnymi konstrukcjami.
Pierwszą z nich był samolot szkolny, zaprojektowany przez zespół pod kierunkiem inżyniera Wsiewołoda Jakimiuka (1902--1991). W kraju polski konstruktor przed wybuchem drugiej wojny światowej pracował w Państwowych Zakładach Lotniczych w Warszawie, odpowiadając za projekty m.in. samolotów myśliwskich PZL-7, PZL-11, PZL-24 i PZL-50 Jastrząb oraz dwusilnikowego pasażerskiego PZL-44 Wicher. Po ewakuacji w 1939 r. do Rumunii, a następnie wyjeździe do Francji pracował w zakładach SNCASE. W maju 1940 r. wyjechał do Wielkiej Brytanii, a następnie Kanady, gdzie został zatrudniony w kanadyjskiej filii znanych brytyjskich zakładów de Havilland.
W de Havilland Canada inżynier Wsiewołod Jakimiuk uruchomił produkcję licencyjną dwusilnikowych samolotów szkolnych Avro Anson, pracował nad modyfikacjami konstrukcji licencyjnych samolotów szkolno-treningowych Harvard (North American Texan) oraz nadzorował produkcję samolotów myśliwsko-bombowych DH.98 Mosquito. Od 1943 r. wraz z inżynierem Wiesławem Stępniewskim pracował nad samolotem szkolnym nowego pokolenia konstrukcji metalowej, późniejszym DHC-1 Chipmunk. Następnie uczestniczył w projektowaniu kolejnych modeli samolotów de Havilland Canada: DHC-2 Beaver (oblot 18 sierpnia 1947 r., do 1965 r. zbudowano 1718 szt.) i DHC-3 Otter (oblot 21 grudnia 1951 r., zbudowano 448 szt.).
Podstawowym ówczesnym samolotem szkolnym był dwupłatowiec DH.82 Tiger Moth, zaprojektowany na początku lat trzydziestych ubiegłego wieku. Szybki postęp techniki lotniczej i pojawienie się samolotów bojowych o dużo wyższych osiągach wymagał do przygotowania przyszłych pilotów nowego sprzętu, dlatego też na pierwszą własną konstrukcję de Havilland Canada wybrano nowoczesny samolot szkolny. Miał on być wytrzymały, prosty w eksploatacji i obsłudze oraz zapewniać dobrą widoczność z kabiny.
Budowę prototypu samolotu oznaczonego DHC-1 Chipmunk rozpoczęto w październiku 1945 r. na własne ryzyko firmy, bez zamówienia wojskowego. Był to klasyczny metalowy dolnopłat ze skrzydłem o obrysie trapezowym, z miejscami dla dwóch osób w układzie tandem, ze stałym podwoziem z kółkiem ogonowym. Napęd stanowił czterocylindrowy silnik rzędowy chłodzony powietrzem de Havilland Gipsy Major, dostępny w znacznej liczbie dzięki wcześniejszej produkcji samolotów DH.82 Tiger Moth. Z poprzednika wykorzystano też część wyposażenia kabiny pilotów.
Oblot prototypu ze znakami CF-DIO-X odbył się w Downsview 22 maja 1946 r., samolot pilotował Pat Fillingham. Po trwającym 45 minut locie oblatywacz był pełen entuzjazmu – jedyną kwestią do skorygowania było trymowanie sterów do lądowania, co poprawiono zmieniając kąt zaklinowania statecznika poziomego. Wiara w walory nowej konstrukcji była na tyle duża, że już następnego dnia zorganizowano prezentację nowej maszyny dla prasy.
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu