27 czerwca Departament Obrony Stanów Zjednoczonych oraz korporacja Lockheed Martin poinformowali o podpisaniu 10. wieloletniej umowy ramowej dotyczącej produkcji wielozadaniowych śmigłowców rodziny H-60 Black Hawk. Według części obserwatorów może to być ostatni tego typu kontrakt w historii programu.
Na mocy umowy korporacja Lockheed Martin dostarczy 120 śmigłowców H-60 Black Hawk, które mają zostać dostarczone do końca czerwca 2027 roku. Mają kosztować 2,3 mld USD, a w momencie podpisania uruchomiono pierwszą transzę finansowania, w kwocie 478 mln USD. Na jej mocy dostawy mają obejmować wielozadaniowe UH-60M oraz wyspecjalizowaną wersję ewakuacji medycznej HH-60M. Dotychczas producent dostarczył amerykańskim siłom zbrojnym ponad 2100 egzemplarzy H-60 Black Hawk różnych wersji, które stanowią ważny element potencjału operacyjnego lotnictwa śmigłowcowego.
Dodatkowo czerwcowa umowa obejmuje opcję rozszerzenia zamówienia o kolejnych 135 egzemplarzy. W przypadku pełnego wykorzystania wartość programu wzrośnie do 4,4 mld USD – opcjonalne H-60 Black Hawk mogą trafić zarówno do amerykańskich sił zbrojnych bądź klientów eksportowych (poprzez procedurę FMS).
Obecnie Departament Obrony Stanów Zjednoczonych analizuje oferty ostateczne, które zostały złożone przez dwóch oferentów w programie FLRAA (Future Long-Range Assault Aircraft), którego celem jest właśnie wybór następcy H-60 Black Hawk w siłach zbrojnych. Nowa konstrukcja ma zrewolucjonizować pole walki przyszłości – wśród kluczowych zmian (w stosunku do H-60) można wymienić wyższą prędkość przelotową oraz zasięg operacyjny.
W przypadku H-60 Black Hawk ważnym elementem programu są Polskie Zakłady Lotnicze Sp. z o.o. w Mielcu, które należą do korporacji Lockheed Martin. Powyższy podmiot dostarcza struktury kadłubów do śmigłowców montowanych na linii montażu ostatecznego w Stanach Zjednoczonych.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu