12 października Ministerstwo Obrony Wielkiej Brytanii poinformowało, że flota samolotów bojowych Lockheed Martin F-35B Lightning II należąca do tego państwa przekroczyła granicę 10 000 godzin nalotu. Powyższe wydarzenie było doskonałą okazją do dotychczasowego podsumowania programu.
Pierwszy brytyjski F-35B Lightning II został dostarczony Royal Air Force w 2012 roku. Był to jednocześnie pierwszy egzemplarz rodziny F-35, który trafił do klienta eksportowego. Początkowo maszyny RAF stacjonowały wyłącznie na terytorium Stanów Zjednoczonych, gdzie sformowano 17. Dywizjon. Pełniły tam zadania szkolno-treningowe. W czerwcu 2018 roku pierwsze cztery F-35B dostarczono do bazy Marham, gdzie rozpoczęto proces przezbrajania 617. Dywizjonu RAF. W 2019 roku Brytyjczycy rozpoczęli przezbrajanie kolejnego – 207., a w 2023 zaplanowano sformowanie 809. Dywizjonu.
Obecnie Lockheed Martin realizuje pierwszą fazę dostaw samolotów skróconego startu i pionowego lądowania F-35B Lightning II do Wielkiej Brytanii. Obejmuje ona 48 egzemplarzy - cała flota ma być ukończona do końca 2024 roku. W ramach drugiej fazy Londyn planuje zakup do 90 kolejnych F-35B. W 2015 roku cenę jednostkową w pełni wyposażonego F-35B Lightning II z niezbędnymi elementami dodatkowymi (w tym obsługi naziemnej) określono na kwotę 190 mln GBP.
W czerwcu 2019 roku brytyjskie F-35B Lightning II przeszły swój chrzest bojowy – maszyny należące do 617. Dywizjonu przebazowano do bazy Akrotiri na Cyprze, skąd wykonały kilka lotów bojowych nad Syrią oraz Irakiem. W czerwcu 2021 roku ponownie samoloty uczestniczyły w boju – tym razem operowały nad obszarem obu państw startując z pokładu lotniskowca HMS Queen Elizabeth, który wówczas operował na wodach Morza Śródziemnego.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu