Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

SDAM przetestowany na morzu z pokładu francuskiej fregaty

Fot. Naval Group

Airbus Helicopters i Naval Group we współpracy z francuskimi Generalną Dyrekcją Uzbrojenia DGA (Direction génerale de l’armement) i Marynarką Wojenną przetestowały demonstrator bezzałogowego wiropłata morskiego SDAM (Système de Drone Aérien Marine/Naval Aerial Drone System) z pokładu fregaty wielozadaniowej (FREMM).

Próby odbyły się 2–9 października u wybrzeży Prowansji na Morzu Śródziemnym. Okręt został wcześniej przystosowany przez techników ze stoczni Naval Group do obsługi SDAM. Próby morskie miały na celu zademonstrowanie wysokiej sprawności systemu oraz możliwości SDAM w zadaniach obserwacyjnych i rozpoznawczych.

„Jesteśmy zadowoleni, że SDAM i VSR700 dojrzewają”, powiedział Bruno Even, dyrektor generalny Airbus Helicopters. „System, który zaoferujemy, będzie mógł działać z fregaty i będzie dostosowany do zadań morskich, do których został zaprojektowany”, dodał. „Współpracując z Naval Group i innymi lokalnymi partnerami, tworzymy solidne i suwerenne rozwiązanie. Liczę na dalszy rozwój naszego systemu i współpracę z francuską flotą, aby uzyskać wstępną zdolność operacyjną do 2026 r.”
„Cieszymy się z sukcesu wykonanych prób. Stanowią one ważny etap w umacnianiu zdolności francuskiej Marynarki Wojennej. Osiągnęliśmy znaczący poziom w integracji bezzałogowego systemu powietrznego (UAS) z silnie uzbrojoną jednostką pływającą, zarówno w aspekcie fizycznym, jak i operacyjnym”, ocenił Pierre-Eric Pommellet, prezes Naval Group. „Testy pokazały też znaczenie systemu zarządzania misją I4Drones®, autorstwa Naval Group, oraz faktu, że demonstrator SDAM można bezproblemowo zainstalować na okręcie i będzie on harmonijnie współpracować z wcześniej zainstalowanymi tam systemami. W układzie synergicznym okrętu, śmigłowca pokładowego i bezzałogowca, ten ostatni będzie nowym sposobem dostępu do uzupełniających się sektorów przestrzeni powietrznych i zarazem zdalnie sterowanym sensorem, który poszerzy świadomość sytuacyjną załogi i pozwoli na reagowanie na zagrożenia w czasie rzeczywistym”.
Ograniczająca ryzyka technologiczne praca badawcza dotycząca programu SDAM została zlecona przez DGA firmom Airbus Helicopters i Naval Group. Celem jest zaprojektowanie, zbudowanie i przetestowanie dla francuskiej Marynarki Wojennej demonstratora bezzałogowego systemu na bazie wiropłata. System ten współpracuje z bezzałogowym systemem powietrznym Airbus Helicopters VSR700 oraz systemem zarządzania misją I4Drones® opracowanym przez Naval Group. Naval Group otrzymała także zadanie przygotowania instalacji nowego systemu na pokładach okrętów. W projekcie biorą udział też małe i średnie przedsiębiorstwa, takie jak Hélicoptères Guimbal i Diades, co przyczynia się do specjalizacji francuskiego przemysłu w dziedzinie morskich bezzałogowców.

Źródło: Airbus Helicopters.

Teldat
Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc