Jak podała rosyjska agencja informacyjne TASS, powołując się na dwa źródła zbliżone do kompleksu wojskowo-przemysłowego, Wojenno-morskoj fłot (WMF) Federacji Rosyjskiej wycofał ze służby okręt B-585 Sankt Pietierburg.Na razie informacja nie została potwierdzona oficjalnie.
Sankt Pietierburg to jednostka prototypowa projektu 677 Łada, będącego najnowszym typem konwencjonalnego okrętu podwodnego, budowanego seryjnie dla WMF. Projekt 677 Łada został opracowany przez Centralne Biuro Projektowe Techniki Morskiej „Rubin” w Petersburgu. Nowe jednostki miały zastąpić starsze okręty podwodne (projektów 613, 641 i 877) na morzach zamkniętych (głównie Bałtyku i Morzu Czarnym). Planowano seryjną produkcję 20 egzemplarzy dla VMF, a duże nadzieje wiązano z eksportem okrętów podwodnych nowego typu.
Stępkę Sankt Pietierburga położono pod koniec 1997 roku. Okręt zwodowano w 2004 roku. Jednak fabryczne próby morskie ujawniły szereg poważnych wad projektu.
Nieudany prototyp Sankt Pietierburg wszedł do „eksploatacji doświadczalnej” w maju 2010 roku, natomiast dopiero we wrześniu 2021 roku, 17 lat po wodowaniu (!), rozpoczął służbę operacyjną w 161. Brygadzie Okrętów Podwodnych Floty Północnej. Trwała ona dwa lata...
Ewentualna modernizacja jednostki i doprowadzenie jej do standardu seryjnych, była by bardzo kosztowana, niewiele tańsza niż budowa nowego okrętu. Z tego powodu zdecydowano o wycofaniu prototypu, który zostanie złomowany.
Tymczasem, nie czekając na wyniki testów prototypu, stocznia rozpoczęła budowę seryjnych okrętów: Kronsztadt w 2005 i Siewastopol w 2006 roku (później przemianowany na Wielkije Łuki). Kiedy okazało się, że projekt ma wady, prace wstrzymano. W lutym 2012 roku media podały, że WMF rezygnuje z projektu Łada – według dowódcy rosyjskiej marynarki wojennej adm. W. Wysockiego „deklarowane parametry techniczne okrętów podwodnych Projektu 677 nie zostały potwierdzone testami prototypu”. W obecnym kształcie rosyjska marynarka wojenna nie potrzebuje Łady”. Jednak rok później Ministerstwo Obrony Rosji zdecydowało się kontynuować program, modyfikując projekt w celu wyeliminowania jego wad. W 2013 roku stocznia wznowiła budowę Kronsztadta, który niedawno rozpoczął służbę, jako pierwsza zmodyfikowana jednostka serii. „Rubin” włożył wiele pracy w udoskonalenie projektu. W zmodyfikowanych jednostkach zainstalowano ulepszone wyposażenie - system sterowania urządzeniami i mechanizmami, silnik elektryczny i systemy nawigacji.
Obecnie Stocznia Admiralicji kontynuuje budowę trzech kolejnych okrętów podwodnych projektu 677 Łada. W grudniu 2023 roku zakończono fabryczne próby morskie trzeciego B-587 Wielikije Łuki. W czerwcu 2022 roku położono stępki czwartego i piątego okrętu: Wołogda i Jarosław.
Okręty podwodne typu Łada mają wyporność 1765/2650 ton, długość 66,8 m, prędkość 10/21 węzłów, głębokość operacyjną 300 m, załogę liczącą 35 osób, uzbrojenie w postaci sześciu wyrzutni torpedowych kal. 533 mm (18 torpedy, rakiety i miny morskie).
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
"...stocznia rozpoczęła budowę seryjnych statków..."
czy aby na pewno "statków" ?