Zaloguj

Pierwszy belgijski A400M dostarczony

Pierwszy belgijski Airbus A400M startuje z lotniska producenta. W 2024 r. kraj ten ma dysponować siedmioma transportowcami tego typu. Fot. Airbus

Pierwszy samolot transportowy Airbus A400M w barwach lotnictwa wojskowego Belgii (Belgian Air Component) przyleciał z wytwórni w Sewilli w Hiszpanii do bazy Melsbroek koło Brukseli.


Egzemplarz o numerze fabrycznym 106 (nr taktyczny CT02) został wprowadzony 22 grudnia 2020 r. na stan 15 Skrzydła Transportowego. Kolejny belgijski A400M CT03 (nr fabryczny 109) zostanie dostarczony w najbliższych tygodniach. Belgia zamówiła siedem czterosilnikowych turbośmigłowych transportowców, tego typu kolejna ósma maszyna dwunarodowej jednostki została zakupiona przez Luksemburg. Cała flota ma być skompletowana w 2024 r.

Zamówiony wspólnie z Belgią jedyny luksemburski płatowiec (nr fabryczny 104) nosi formalnie belgijskie oznaczenie CT01 i jest eksploatowany przez belgijsko-luksemburską jednostkę od października bieżącego roku. Co ciekawe, jest to pierwszy samolot wojskowy Luksemburga od 1968 r., kiedy to księstwo wycofało ze służby lekkie samoloty Piper PA18. Stacjonująca w niemieckim Geilenkirchen flota samolotów wczesnego ostrzegania i kontroli NATO Boeing E-3 również nosi cywilne rejestracje Luksemburga.


Do końca listopada 2020 r. dostarczono 94 egzemplarze A400M. Największym użytkownikiem turbośmigłowych, europejskich transportowców są Niemcy, które posiadają obecnie 35 maszyn z 53 zamówionych; 13 samolotów ma stanowić wyposażenie międzynarodowej jednostki transportowej, do której akces zgłosiły Węgry. Wielka Brytania dysponuje 20 samolotami (z 22 zamówionych), a Francja otrzymała dotychczas 17 egzemplarzy z zakontraktowanych 50.

Intensywnie wykorzystująca w ostatnich miesiącach A400M Turcja posiada dziewięć samolotów (do przekazania pozostał jeden), Hiszpania ma osiem z przewidywanych 27 egzemplarzy, a Malezja otrzymała wszystkie cztery zamówione kilka lat temu. Łączna liczba zamówionych dotychczas Airbusów A400M to 174 egzemplarze; zostały one dotychczas zamówione przez siły powietrzne ośmiu krajów.

reklam Lockheed Martin
reklama MBDA

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

  • Reklama Kongsberg
  • reklama Telesystem

PrzemysŁ zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc