Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Pierwsza Barracuda dostarczona DGA

Wielozadaniowy okręt podwodny Suffren. Fot. DGA

6 listopada w Tulonie odbyła się uroczystość formalnego dostarczenia przez koncern Naval Group francuskiej Dyrekcji Generalnej ds. Uzbrojenia (DGA) Suffrena, prototypowego wielozadaniowego okrętu podwodnego z napędem jądrowym typu Barracuda.

Dostawa okrętu to ważny etap programu Sous-marin nucléaire d’attaque de futur, który został zapoczątkowany przez DGA w 1998 r. Kontrakt z konsorcjum utworzonym przez państwowy koncern stoczniowy DCN (potem DCNS, obecnie Naval Group) i spółkę zajmującą się energią jądrową Areva TA o wartości początkowej 1 mld EUR podpisano w 2006 r. Całkowity planowany koszt programu miał wynieść 7,8 mld, ale ostatecznie kwota ta sięgnęła poziomu 9,1 mld EUR. Budowę prototypu rozpoczęto uroczystym cięciem blach 19 grudnia 2007 r. Łącznie powstanie sześć SNA (sous-marins nucléaires d'attaque, pol. wielozadaniowe okręty podwodne z napędem jądrowym) typu Barracuda, które zastąpią taką samą liczbę SNA typu Rubis.

Uroczysta prezentacja Suffrena miała miejsce w stoczni koncernu Naval Group w Cherbourgu 12 lipca 2019 r. Wziął w niej udział prezydent Francji Emmanuel Macron. Wodowanie odbyło się 4 lutego 2020 r., a pierwsze wyjście w morze 28 kwietnia. W ramach wstępnej fazy prób morskich wykonywano rejsy w rejonie Cherbourga, potem zanurzenia głębokowodne w okolicach Brestu, a na końcu jednostka została przebazowana do Tulonu w południowej części kraju, by zrealizować testy systemu walki. 20 października Ministerstwo Sił Zbrojnych Republiki Francuskiej poinformowało o zakończeniu prób z wykorzystaniem uzbrojenia. Suffren jako pierwszy francuski okręt podwodny odpalił pocisk manewrujący MBDA MdCN. Wcześniej, we wrześniu, przetestowano możliwość użycia pocisków przeciwokrętowych MBDA SM39 Exocet Block 2 i torped ciężkich Naval Group F21. Jest to 17. atomowy okręt podwodny zbudowany we Francji.

Dostawa i przekazanie Suffrena nie kończy procesu prób, które mają być prowadzone w ciągu następnych miesięcy, ale już po przekazaniu Marine nationale. Gotowość operacyjna ma zostać ogłoszona w drugiej połowie 2021 r. Obecnie w budowie znajdują się pozostałe okręty typu Barracuda, druga jednostka serii - przyszły Duguay-Trouin - ma być zwodowany w 2021 r. i dostarczony DGA do końca 2022 r.

W program Barracuda zaangażowanych jest m.in. osiem zakładów koncernu Naval Group, pięć ośrodków rządowych i 800 przedsiębiorstw produkcyjnych na terenie Francji. Okręty mają 99,5 m długości i 8,8 m szerokości. Pod wodą wypierają 5300 ton. Napęd składa się m.in. z reaktora jądrowego o mocy 150 MW, a żywotność kaset paliwowych określono na 10 lat. Według oficjalnych danych maksymalna prędkość podwodna ma wynosić ponad 25 węzłów, a zanurzenie około 350 m. Etatowa załoga składa się z 63 osób, w tym 12 oficerów. Dodatkowo przewidziano miejsce dla 15 żołnierzy sił specjalnych. Uzbrojenie obejmuje torpedy F21, miny FG29, pociski przeciwokrętowe SM39 Exocet Block 2 i manewrujące MdCN. Wszystkie są odpalane z czterech wyrzutni kalibru 533 mm zlokalizowanych w dziobowej części kadłuba. Dostępność okrętu w skali roku określono na minimum 270 dni.

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc