Zaloguj

Piąty patrolowiec PPA dla włoskiej Marina Militare

Fot. Fincantieri

26 listopada w stoczni Fincantieri w Riva Trigoso (Genua) odbyło się wodowanie piątego patrolowca oceanicznego PPA dla włoskiej Marina Militare.

Stępkę Marcantonio Colonna (P433) położono 3 września 2020 roku. Okręt zostanie dostarczony w 2024 roku i będzie skonfigurowany w wersji „Light+”, wyposażonej w poszerzone w stosunku do odmiany bazowej „Light” zdolności obronne, a także ostatnim z serii PPA, na którym zamontowano generatory spalinowo-elektryczne firmy MAN. Co ciekawe, w lutym bieżącego roku zwodowano siostrzaną jednostkę, której budowę rozpoczęto wcześniej - Giovanni delle Bande Nere (P434). Ten okręt był z kolei pierwszym, na którym zainstalowano generatory włoskiej firmy Isotta Fraschini Motori, spółki zależnej Fincantieri, specjalizującej się w produkcji silników wysokoprężnych.

Marcantonio Colonna ma wejść do służby w Marina Militare w kwietniu 2024 roku. W tym roku Marynarka Wojenna Republiki Włoskiej odebrał dwa pierwsze PPA - w marcu prototypowego Paolo Thaon di Revel (P 430), zaś w październiku został dostarczony Francesco Morosini (P 431).

Patrolowce PPA są budowane dla Marina Militare przez spółkę stoczniową Fincantieri pod egidą OCCAR (Organisation Conjointe de Cooperation sur l'Armement, Międzynarodowa Organizacja Współpracy w dziedzinie Uzbrojenia).

Fincantieri realizuje program budowy siedmiu PPA, które mają trafić pod włoską banderę do 2026 roku. Stanowią one część planu odnowy zdolności operacyjnych włoskiej marynarki, zatwierdzonego przez rząd i parlament i rozpoczętego w maju 2015 roku (Ustawa morska).

PPA (Pattugliatore Polivalente d’Altura, pol. Wielozadaniowy patrolowiec morski) jest platformą o dużej zdolności adaptacji do różnych zadań, uzyskaną dzięki swoim rozmiarom i cechom konstrukcyjnym zdefiniowanym już w założeniach projektowych, umożliwiającym ich rekonfigurację oraz dobór środków w zależności od profilu misji. Będzie służyć monitorowaniu i kontroli morskiej strefy ekonomicznej, nadzorowaniu szlaków żeglugowych, środowiska, czy niesieniu pomocy ofiarom klęsk i katastrof. Okręty mają działać zarówno w obszarze konfliktów zbrojnych, jak też w operacjach cywilnych. Ze względu na racjonalizację wydatków, a także rzeczywiste potrzeby, projekt okrętów wykonano jako skalowalny i będą one budowane w trzech wariantach – Light (dwie jednostki), Light+ (trzy) i Full (dwie). Wariant Full będzie miał już wszystkie cechy „pełnowartościowej” fregaty. Niemniej, lżejsze odmiany są przystosowane do doposażenia i dozbrojenia w razie potrzeby (fitted for, but not with).

Jednostki mają 133 m długości, prędkość ponad 31 węzłów w zależności od konfiguracji i 145 członków załogi (do 181 miejsc na pokładach). PPA wyposażono w awangardowe rozwiązania w zakresie zarządzania platformą i zintegrowanego mostka nawigacyjnego opracowanego przez Leonardo. Okręty te będą też jednymi z pierwszych uzbrojonych w najnowszą wersję pocisku przeciwokrętowego MBDA Teseo Mk2/E. PPA otrzymują system radiolokacyjny Leonardo Kronos, wykorzystujący osiem anten ścianowych ze skanowaniem elektronicznym AESA. Jego pasywnym uzupełnieniem jest optoelektroniczny system klasy IRST. Całość systemu walki „spina” system zarządzania walką Leonardo ATHENA Mk 2 (Architecture & Technologies Handling Electronic Naval Applications).

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc