Zaloguj
reklama Świdnik
reklama Świdnik
reklama Świdnik
reklama Świdnik

Fincantieri zdała pierwszy wielozadaniowy patrolowiec morski PPA

Paolo Thaon di Revel, pierwszy PPA, wkrótce podniesie banderę Marina Militare. Fot. Fincantieri

18 marca w stoczni Fincantieri w Muggiano koło La Spezii odbyła się uroczystość przekazania zamawiającemu pierwszego okrętu typu PPA Paolo Thaon di Revel. W maju jednostka ta powinna podnieść banderę Marina Militare.

PPA (Pattugliatore Polivalente d’Altura, czyli wielozadaniowy patrolowiec morski) to okręt o konstrukcji modułowej i skalowalnych systemie walki, budowany seryjnie dla Marynarki Wojennej Republiki Włoskiej przez spółkę stoczniową Fincantieri pod egidą OCCAR (Organisation Conjointe de Cooperation sur l'Armement, Międzynarodowa Organizacja Współpracy w dziedzinie Uzbrojenia). PPA są produkowane w trzech odmianach: Light (dwie jednostki), Light+ (trzy) i Full (dwie). W lutym tego roku zwodowano pierwszego PPA w wersji „pełnej”, odpowiadającej fregacie wielozadaniowej, Giovanni delle Bande Nere (P 434). Prototypowy Paolo Thaon di Revel (P 430) zszedł na wodę 15 czerwca 2019 roku.

Jednostki mają 133 m długości, prędkość ponad 31 węzłów w zależności od konfiguracji i 145 członków załogi (do 181 miejsc na pokładach). W konstrukcji PPA uwzględniono dwie duże powierzchnie modułowe przeznaczone do przewozu ładunków i systemów – otwartą, pomiędzy odseparowanymi nadbudówkami, będącymi cechą rozpoznawczą PPA, drugą zaś krytą, na rufie pod lądowiskiem. Przestrzeń uzyskaną na śródokręciu wykorzystano do instalacji dużego, teleskopowego żurawia do za- i wyładunku składowanych tam do ośmiu kontenerów lub innych ładunków standaryzowanych, albo łodzi abordażowych i roboczych, a nawet barek desantowych. Rufowy pokład misyjny ma jeszcze większe możliwości adaptacji, w tym przyjęcia szpitala polowego, „spakowanego” do pięciu kontenerów, co ma znaczenie w przypadku użycia PPA do patrolowania Morza Śródziemnego, gdzie podejmowanie migrantów z wody jest codziennością. Dostęp do tej przestrzeni zapewniają rampy w pawęży i w obu burtach, jak również otwory w lądowisku, przez które można wstawić tam kontenery. Ponadto sporą część dużej nadbudówki rufowej zajmie hangar dla śmigłowca EH101 lub dwóch średnich SH90A.

PPA wyposażono w awangardowe rozwiązania w zakresie zarządzania platformą i zintegrowanego mostka nawigacyjnego opracowanego przez Leonardo. Okręty te będą też jednymi z pierwszych uzbrojonych w najnowszą wersję pocisku przeciwokrętowego MBDA Teseo Mk2/E. PPA otrzymują system radiolokacyjny Leonardo Kronos wykorzystujący osiem anten ścianowych ze skanowaniem elektronicznym AESA. Jego pasywnym uzupełnieniem będzie optoelektroniczny system klasy IRST. Całość systemu walki „spina” system zarządzania walką Leonardo ATHENA Mk 2 (Architecture & Technologies Handling Electronic Naval Applications).

reklama MBDA

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc