Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

MiG-i-31K z hipersonicznymi pociskami Kinżałam w Syrii [WIDEO]

Jeden z MiG-ów-31K ląduje w Humajmim z podwieszonym hipersonicznym Kinżałem. Fot. Ministerstwo Obrony FR.

25 czerwca Ministerstwo Obrony Federacji Rosyjskiej poinformowało o wspólnych ćwiczeniach rosyjskiej marynarki wojennej i lotnictwa wojskowego w Syrii w oparciu o bazę lotniczą Humajmim i port wojenny Tartus. Po raz pierwszy w Syrii pojawiły się myśliwce MiG-31K, uzbrojone w hipersoniczne pociski rakietowe Kinżał.

Na tym etapie nie wiadomo, kiedy dodatkowe samoloty Powietrzno-Kosmicznych Sił (Wozduszno-kosmiczeskije siły, WKS) Federacji Rosyjskiej przebazowano do Syrii. Jeżeli 25 czerwca był ich pierwszym dniem ćwiczeń (patrolowania) na Morzem Śródziemnym, jak podał rosyjski resort obrony, zapewne przyleciały do bazy lotniczej Humajmim co najmniej dzień wcześniej. W przypadku sił WKS tym razem do Syrii przyleciały dwa MiG-i-31K (czerwone 90 i 96) i ponownie klucz trzech bombowców Tu-22M3 (czerwone 15, 48 i 50) – wszystkie Tupolewy z 52. Gwardyjskiego Ciężkiego Bombowego Pułku Lotniczego (52-j gwardiejskij tiażołyj bombardirowocznyj awiapołk, 52-j gw.TBAP) z bazy lotniczej Szajkówka. W przypadku bombowców o numerach 15 i 50 była to ich pierwsza rewizyta w Humajmim.

W ujawnionym materiale audiowizualnym widać, że MiG-i-31K wykonywały loty z Humajmim uzbrojone w hipersoniczne pociski rakietowe 9-S-7760 systemu 9-A-7660 Kinżał. Natomiast niektóre bombowce znów przenosiły po jednym rakietowym pocisku przeciwokrętowym Ch-22M lub Ch-32M (swoją drogą też bardzo szybkie, prędkość przelotowa rzędu 1,1–1,5 km/s). W obu przypadkach wskazuje to, że te pociski rakietowe są składowane w Humajmim (część rosyjskich komentarzy sugeruje, że to wersje szkolne – bez możliwości odpalenia – wątpiąc w przerzut takiej broni do Syrii). Natomiast teraz komunikat rosyjskiego resortu obrony cytuje gen. por. Siergieja Kobyłasza, dowódcy „dalekiego lotnictwa” (jak w Rosji określa się lotnictwo bombowe) w Humajmim, co wskazuje, że tę bazę lotniczą w Syrii włączono w sieć operacyjnych lotnisk rosyjskich bombowców. Zresztą zgodnie z zapowiedziami sprzed miesiąca.

Tym razem przeprowadzone nad wschodnim Morzem Śródziemnym ćwiczenia były bardziej złożone niż majowe – wyłącznie lotnicze. W obecnych uczestniczą też samoloty i okręty rosyjskiej Marynarki Wojennej (Wojenno-morskoj fłot, WMF). Resortowy komunikat wspomina samoloty patrolowe (wykrywania i zwalczania okrętów podwodnych) Ił-38 i Tu-142MK, jak również pięć okrętów nawodnych, z których wymieniono krążownik Moskwa (proj. 1164) oraz fregaty Admirał Essien i Admirał Makarow (obie proj. 11356R), jak i dwa konwencjonalne okręty podwodne Staryj Oskoł i Rostow-na-Donu (oba proj. 636.3). Według ujawnionego scenariusza ćwiczeń najpierw okręty nawodne odpierały lotniczy atak rakietowy na jedną z fregat, przeprowadzony przez nieprzyjacielskie lotnictwo. Jego działania, jak i obronne strzelania okrętowych rakietowych systemów przeciwlotniczych wykonano poprzez elektroniczne symulacje okrętowych systemów sterowania uzbrojeniem. W kolejnym etapie ćwiczeń okręty WMF razem z samolotami Ił-38, Tu-142MZ, MiG-31K i Tu-22M3 ćwiczyły „zapewnianie bezpieczeństwa” bazie lotniczej Humajmim i portowi Tartus.

Biorąc pod uwagę pierwszą w historii wizytę trzech Tu-22M3 (czerwone 15, 28 i 50) w dniach 24–28 maja br., można założyć, że także i teraz przelot do Syrii i loty nad Morzem Śródziemnym zabezpieczał samolot wczesnego ostrzegania i powietrznego dowodzenia A-50U (operujący z Humajmim) i myśliwce wielozadaniowe Su-35S jako eskorta powietrzna (Su-35S pokazano zresztą teraz w nagraniu z Humajmim). W maju Tu-22M3 wykonywały patrole nad wschodnim Morzem Śródziemnym, także ze wsparciem A-50U i eskortą Su-35S. Rosyjski resort obrony nie ujawnił trasy ich lotu, informując tylko o lotach szkoleniowych w nowym dla załóg geograficznie regionie. Wizyty bombowców Tu-22M3 w Humajmim to rezultat modernizacji i rozbudowy tej bazy lotniczej. Wyremontowano i powiększono tzw. drugi pas startowy, który obecnie ma długość 3 km, szerokość 46 m plus kolejne 14 m wyasfaltowanych poboczy. Powierzchnia pasu jest całkiem nowa, wymieniono także jego oświetlenie i sprzęt naprowadzania radiowego. Stąd z Humajmim mogą teraz korzystać wszystkie samoloty WKS Rosji, wliczając w to lotnictwo bombowe i transportowe.

Teldat
Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc