Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Kolejny krok Bundeswehry ku Patrii 6×6

Bundeswehra poczyniła kolejny krok ku wyborowi transportera Patria 6×6 i udziałowi w programie CAVS. Fot. Patria Oy

2 maja Ministerstwo Obrony Republiki Fińskiej i firma Patria Oy poinformowały o podpisaniu przez władze Republiki Federalnej Niemiec umowy na udział w pracach badawczo-rozwojowych w ramach międzynarodowego programu Common Armored Vehicle System (CAVS).

Niemcy oficjalnie dołączyły do programu już w 2023 r., stając się czwartym ‒ obok Finlandii, Łotwy i Szwecji ‒ uczestnikiem CAVS. Umowa badawczo-rozwojowa daje Niemcom dostęp do wyników prowadzonych dotąd prac, mogą też uczestniczyć w dalszym rozwoju kołowego transportera opancerzonego .

Fiński minister obrony Antti Häkkänen powiedział, że „Program CAVS umożliwia uczestnikom czerpanie korzyści ze wspólnego rozwoju produktu oraz zarządzania kosztami i zasobami związanymi z eksploatacją”. Ocenia on, że „Jest to dobry przykład intensyfikacji współpracy w ramach europejskiej obronności i przemysłu obronnego, do czego wzywa Unia Europejska”. Z kolei Hugo Vanbockryck, szef biura ds. rynku europejskiego w Patria Oy, powiedział, że firma „Ceni zdolności, jakie Niemcy wniosą do programu, zarówno jako szanowane za zdolności wojskowe państwo, jak i dzięki ich wszechstronnym, wielkim zdolnościom przemysłowym”. Zadeklarował on, że „Patria i jej partnerzy są gotowi wyjść naprzeciw potrzebom Niemiec w ramach programu CAVS”.

Co ciekawe, wciąż nie oznacza to finalnego wyboru pojazdu Patria 6×6 w programie następcy kołowego transportera opancerzonego TPz 1 Fuchs. Bundeswehra może zamówić nawet ponad 800 egzemplarzy nowych pojazdów, a więc więcej niż dotychczas zamówili łącznie inni uczestnicy programu CAVS (obecnie ok. 700 wozów). Formalnej decyzji nadal nie ma, choć kilka redakcji niemieckich mediów było w kwietniu zgodnych co do tego, że takowa zapadła – nie było jednak wiadomo, czy Federalne Biuro ds. Wyposażenia, Technologii Informacyjnych i Wsparcia Federalnych Sił Zbrojnych (Bundesamt für Ausrüstung, Informationstechnik und Nutzung der Bundeswehr, BAAINBw) wybrało konstrukcję fińską i udział w międzynarodowym projekcie, czy może zadecydowało o wyborze rodzimego transportera Rheinmetall Fuchs 2. Finowie, by poprawić swoją pozycję, założyli w Niemczech grupę przemysłową, która miałaby podjąć się produkcji Patrii 6×6 na rzecz Bundeswehry w razie jej zwycięstwa. Spośród niemieckich podmiotów w jej skład weszły firmy FFG Flensburger Fahrzeugbaugesellschaft i Defence Service Logistics (DSL; spółka zależna KNDS Deutschland, dawniej Krauss-Maffei Wegmann).

Teldat
Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc