Zaloguj

Nie tylko Patriot – korporacja Raytheon Technologies w Polsce

Wraz z powstaniem korporacji Raytheon Technologies w jej skład weszło wiele polskich zakładów wcześniej należących do UTC, np. Collins Aerospace Wrocław (zdjęcie z 2017 r.).

Wraz z powstaniem korporacji Raytheon Technologies w jej skład weszło wiele polskich zakładów wcześniej należących do UTC, np. Collins Aerospace Wrocław (zdjęcie z 2017 r.).

Okoliczności, przebieg i szczegóły połączenia spółek Raytheon i UTC (United Technologies Corp.) w obecną korporację Raytheon Technologies opisaliśmy w „Wojsku i Technice” 8/2019. Dlatego teraz przypomnimy tylko, że nowy koncern zbrojeniowy, z przewagą wyrobów aeronautycznych, powstał w wyniku konsolidacji trzeciej największej spółki branży obronnej w Stanach Zjednoczonych (Raytheon) z jedenastą (United Technologies Corp.).

W wyniku fuzji powstała firma, której szacunkowa wartość to ok. 121 mld USD, a roczne przychody ze sprzedaży w sektorze obronnym wynoszą ok. 32 mld USD. Łącznie zatrudnia blisko 200 000 pracowników, choć biorąc pod uwagę kryzys wywołany pandemią COVID-19, przede wszystkim związany z rynkiem lotnictwa cywilnego, wartość ta może zmniejszyć się w następnych latach. Inną liczbą przemawiającą do wyobraźni jest 60 000 stanowisk inżynierskich w Raytheon Technologies. Nowa korporacja deklaruje wydatki na prace rozwojowe w wyokości 8 mld USD rocznie. Już teraz może pochwalić się dorobkiem 38 000 patentów. Koniec końców Raytheon Technologies będzie największą firmą zbrojeniową Stanów Zjednoczonych Ameryki.

Zakłady Pratt & Whitney Kalisz.

Zakłady Pratt & Whitney Kalisz.

Scalenie Raytheona i UTC wymagało reorganizacji ich wewnętrznych struktur. I tak obecnie korporacja Raytheon Technologies ma cztery działy:

  • Pratt & Whitney – firma, która projektuje, produkuje i serwisuje nowoczesne silniki lotnicze oraz pomocnicze systemy zasilania (APU) do samolotów pasażerskich, dyspozycyjnych (biznesowych) i wojskowych;
  • Collins Aerospace, specjalizujący się w awionice, wyposażeniu elektronicznym, urządzeniach mechanicznych, systemach zarządzania zasilaniem do maszyn pasażerskich oraz dyspozycyjnych i wojskowych;
  • Raytheon Intelligence & Space to dział odpowiadający za rozpoznanie, obserwację i systemy kosmiczne;
  • Raytheon Missiles & Defense produkuje z kolei pociski rakietowe i uzbrojenie lotnicze, a także urządzenia radiolokacyjne.

Obecność spółki Raytheon nad Wisłą zaczęła się ponad dekadę temu i wiązała z zakupami uzbrojenia do samolotów F-16C/D Jastrząb, a w ostatnich latach rozszerzyła się w związku z programem zakupu systemu przeciwlotniczego i przeciwrakietowego średniego zasięgu Wisła. W maju 2019 r. ówczesna spółka Raytheon Integrated Defense Systems otworzyła biuro w Warszawie, które ma pomóc koordynować działania – obecnie już jako Raytheon Technologies – w Polsce, zarówno te związane z przemysłem, dostawami do Ministerstwa Obrony Narodowej, jak i projektami społecznej odpowiedzialności biznesu. Inaczej sytuacja wygląda w przypadku korporacji UTC, która poprzez swoje spółki już od lat 90. konsekwentnie powiększała swoją obecność w Polsce (ramka poniżej).

Obecnie Pratt & Whitney Rzeszów S.A. produkuje części do silników montowanych w samolotach firm: Airbus, Boeing, Embraer i Lockheed Martin. Wśród produkowanych zespołów są także te do silników F100-PW-229, które napędzają m.in. samoloty wielozadaniowe F-16C/D Jastrząb Sił Powietrznych RP. Pratt & Whitney Rzeszów zatrudnia ok. 6000 osób. Rzeszowski zakład PW ma też własne biuro konstrukcyjne, jak również podmiot zależny, czyli Pratt & Whitney Aeropower Rzeszów, który specjalizuje się w pomocniczych jednostkach napędowych (APU). Z kolei Pratt & Whitney Kalisz zatrudnia 1500 pracowników i wytwarza części do silników lotniczych PW (złożone koła zębate, aparaty kierujące, wały główne silników). Natomiast Pratt & Whitney Tubes Niepołomice produkuje zespoły rurowe do silników PW montowanych na samolotach pasażerskich Airbus NEO.

W przypadku Collins Aerospace, spółka ta ma trzy zakłady w Polsce, zatrudniające ponad 2000 pracowników. Jednym jest Collins Aerospace Wrocław, właśnie obchodzący swoje 10-lecie. Produkuje on instalacje paliwowe i hydrauliczne do silników lotniczych. W 2014 r. w przedsiębiorstwie otworzono Globalne Centrum Inżynieryjne. Natomiast zakłady Goodrich Aerospace Poland w Tajęcinie i Krośnie produkują zespoły podwozi do samolotów cywilnych i wojskowych takich firm jak: Airbus, Boeing, Lockheed Martin i Gulfstream. Łącznie Raytheon Technologies zatrudnia w Polsce ok. 8000 osób.

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
bookusertagcrosslistfunnelsort-amount-asc