Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Albatros odsłania swoje tajemnice

Niszczyciel min Albatros został zaprezentowany mediom 26 listopada. Fot. Łukasz Pacholski

26 listopada 8. Flotylla Obrony Wybrzeża zorganizowała dla dziennikarzy „Media Day” na pokładzie niszczyciela min Albatros, który zostanie oficjalnie wcielony do służby 28 listopada. Wśród uczestniczących w wydarzeniu byli także przedstawiciele Zespołu Badań i Analiz Militarnych.

Okręt został dostarczony Marynarce Wojennej 12 sierpnia 2022 roku. Jest drugim z sześciu zamówionych niszczycieli min typu Kormoran II, który wejdzie w skład 8. Flotylli Obrony Wybrzeża. Według obecnego planu będzie stacjonować w Gdyni w strukturze 13. Dywizjonu Trałowców im. admirała floty Andrzeja Karwety. Umowę na budowę Albatrosa oraz bliźniaczej Mewy zawarto w grudniu 2017 roku. Wykonawcą jest konsorcjum Stocznia Remontowa Shipbuilding S.A. z Gdańska (lider), PGZ Stocznia Wojenna Sp. z o.o. z Gdyni i Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Centrum Techniki Morskiej S.A. z Gdyni.

Albatros będzie pierwszym okrętem Marynarki Wojennej wykorzystującym system OSU-35K. Fot. Łukasz Pacholski

Na podstawie doświadczeń zdobytych podczas eksploatacji prototypowego ORP Kormoran, do projektu seryjnej pary niszczycieli min typu Kormoran II wprowadzono modyfikacje. Albatros i Mewa między innymi mają: nowe zintegrowane mostki nawigacyjne, radary nawigacyjne, pojazdy podwodne Saab Double Eagle SAROV (Semi Autonomous Remotely Operated Vehicle), sonary holowane Kraken Robotics KATFISH (Kraken’s Active Towfish) i nowy okrętowy system uzbrojenia OSU-35K z armatą morską AM-35K kalibru 35 mm.

Mostek otrzymał nowe konsole wielofunkcyjne. Fot. Łukasz Pacholski

Wszystkie wymienione powyżej zmiany były pokazane zaproszonym dziennikarzom, co także stanowiło swoistą publiczną premierę nowych rozwiązań. Wśród elementów budzących najwięcej uwagi należy wymienić system OSU-35K – prototypowe stanowisko było prezentowane w czasie XXX MSPO w Kielcach, jednak sposób montażu budził szczególną uwagę. Ciekawe są także inne rozwiązania, dzięki którym seryjne Kormorany dysponować będą możliwościami pozwalającym na zwiększenie bezpieczeństwa obszarów morskich – jest to szczególnie ważne na Morzu Bałtyckim, które nadal skrywa dużą liczbę niebezpiecznych pamiątek z czasów obu wojen światowych.

Inną nowością Albatrosa jest możliwość instalacji i użycia modułu Kraken Robotics KATFISH (Kraken’s Active Towfish). Fot. Łukasz Pacholski

Jak można było usłyszeć na pokładzie, posiadane przez okręt możliwości pozwalają na odnalezienie na dnie przysłowiowej łyżki, nie mówiąc już o dokładnym przeszukiwaniu dna zarówno z wykorzystaniem podkadłubowej stacji hydrolokacyjnej oraz pojazdów podwodnych bądź sonarów holowanych. Nie można wykluczyć, że część doświadczeń zostanie także przeniesiona na prototypowy ORP Kormoran, którego przetarg na remont średni i dokowy (połączony z częściową modyfikacją) zbliża się do końca.

Saab Double Eagle SAROV, który stanie się standardem dla Kormoranów. Fot. Łukasz Pacholski

W czerwcu bieżącego roku Agencja Uzbrojenia oraz wyżej wymienione konsorcjum podpisały umowę w sprawie budowy i dostawy kolejnych trzech niszczycieli min, które trafią do 12. Dywizjonu Trałowców stacjonującego w Świnoujściu.

Teldat
Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc