26 lipca agencja NSPA (NATO Support and Procurement Agency) poinformowała o podpisaniu wieloletniej umowy z koncernem Airbus w sprawie realizacji usługi wsparcia eksploatacji floty wielozadaniowych samolotów tankowania powietrznego A330MRTT należących do międzynarodowej jednostki MMU.
Umowa ma obowiązywać do końca 2032 roku. W jej ramach przedstawiciele producenta będą prowadzić usługi wsparcia eksploatacji dziewięciu (obecnie zamówionych) samolotów oraz szkolenia personelu (zarówno obsługi technicznej oraz członków załóg). Dodatkowo Airbus będzie prowadzić działania nadzorujące dla podwykonawców, m.in. firmy Rolls-Royce.
Wielonarodowa jednostka MMU (Multinational Multirole Tanker-Transport Unit) została stworzona dzięki inicjatywie z 2021 roku. Obecnie w jej składzie znajdują się przedstawiciele Republiki Federalnej Niemiec, Niderlandów, Belgii, Norwegii, Luksemburga oraz Republiki Czeskiej. Łącznie MMU zamówiła dotychczas dziewięć samolotów A330MRTT, spośród których Airbus dostarczył sześć (szósty trafił do jednostki także 26 lipca). Siódma maszyna jest spodziewana w najbliższych dniach – od wybuchu wojny na Ukrainie A330MRTT należące do powyższej jednostki są inteswynie eksploatowane przez państwa NATO, często operują m.in. w polskiej przestrzeni powietrznej.
Należy przypomnieć, że wśród państw-inicjatorów utworzenia MMU była Polska. Niestety kilka tygodni przed podpisaniem formalnej umowy założycielskiej oraz zamówienia pierwszych A330MRTT Ministerstwo Obrony Narodowej wycofało się z powyższego projektu. Oficjalnym powodem tego kroku była niezadowalająca wartość proponowanego offsetu, który miał być ulokowany przez koncern Airbus w krajowym przemyśle.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu