Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Postępy montażu prototypu Bell 360 Invictus

W zakładach Bell Textron w Amarillo prowadzony jest montaż prototypu Bell 360 Invictus. Fot. Bell Textron

Pod koniec marca przedstawiciele Bell Textron poinformowali, że proces montażu prototypu śmigłowca bojowego Bell 360 Invictus przekroczył 30% zaplanowanych prac.

Budowa wiropłata rozpoczęła się pod koniec października zeszłego roku w zakładach firmy Bell w Amarillo w stanie Teksas. Zgodnie z deklaracjami, pomimo pandemii Covid-19, proces jest prowadzony zgodnie z założonym harmonogramem – prezentacja maszyny ma mieć miejsce pod koniec bieżącego roku. Pozwoli to na rozpoczęcie prób naziemnych w pierwszej połowie 2022 roku. W kwietniu zaplanowany jest przegląd założeń i rozwiązań konstrukcyjnych przez zespół specjalistów armii Stanów Zjednoczonych.

Bell 360 Invictus jest jednym z dwóch propozycji przemysłu amerykańskiego w programie FARA (Future Attack Reconnaissance Aircraft), którego celem jest zamówienie dla US Army nowego wiropłata rozpoznawczo-bojowego, który zastąpi już wycofane Bell OH-58D Kiowa Warrior i wypełni lukę po zarzuconym programie RAH-66 Comanche.

Rywalem Bella jest należąca do korporacji Lockheed Martin firma Sikorsky, która oferuje śmigłowiec Raider X. Według obecnych planów wybór docelowej konstrukcji ma nastąpić w 2023 roku, po zrealizowaniu prób porównawczych prototypów obu typów. Pierwsze seryjne maszyny mają zostać wdrożone do eksploatacji w 2028 roku.

Podobnie jak z programem FLRAA, także FARA budzi zainteresowanie innych państw - ma to związek z rewolucyjnymi wymaganiami Departamentu Obrony (szczególnie pod względem prędkości, znacznie przekraczającej możliwości obecnie używanych wiropłatów). To, a także uzbrojenie w nową generację pocisków dalekiego zasięgu, ma umożliwić bezpieczne operowanie w strefie oddziaływania zaawansowanych systemów przeciwlotniczych potencjalnego przeciwnika. Chcąc rozpocząć procedurę wejścia do FVL (w tym FARA) rząd Stanów Zjednoczonych wymaga przekazania deklaracji o zainteresowaniu programem (letter of interest), pozwalającej przede wszystkim na uzyskanie informacji o statusie toczących się projektów i możliwościach współpracy, w tym udziału przemysłowego w produkcji komponentów. W ramach potencjalnej współpracy przy programach śmigłowcowych, Bell zachęca ostatnio do przystąpienia do FVL polski rząd.

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

One comment on “Postępy montażu prototypu Bell 360 Invictus”

  1. Bardzo przypomina RAH-66, Amerykanie pogrzebali lub mocno ograniczyli kilka kluczowych programów po upadku ZSRR -RAH-66,B-2,okręty typu Seawolf, niszczyciele Zumwalt,F-22.

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc