Zaloguj
reklama Helikon-Tex
reklama Helikon-Tex

Postępy montażu prototypu Bell 360 Invictus

W zakładach Bell Textron w Amarillo prowadzony jest montaż prototypu Bell 360 Invictus. Fot. Bell Textron

Pod koniec marca przedstawiciele Bell Textron poinformowali, że proces montażu prototypu śmigłowca bojowego Bell 360 Invictus przekroczył 30% zaplanowanych prac.

Budowa wiropłata rozpoczęła się pod koniec października zeszłego roku w zakładach firmy Bell w Amarillo w stanie Teksas. Zgodnie z deklaracjami, pomimo pandemii Covid-19, proces jest prowadzony zgodnie z założonym harmonogramem – prezentacja maszyny ma mieć miejsce pod koniec bieżącego roku. Pozwoli to na rozpoczęcie prób naziemnych w pierwszej połowie 2022 roku. W kwietniu zaplanowany jest przegląd założeń i rozwiązań konstrukcyjnych przez zespół specjalistów armii Stanów Zjednoczonych.

Bell 360 Invictus jest jednym z dwóch propozycji przemysłu amerykańskiego w programie FARA (Future Attack Reconnaissance Aircraft), którego celem jest zamówienie dla US Army nowego wiropłata rozpoznawczo-bojowego, który zastąpi już wycofane Bell OH-58D Kiowa Warrior i wypełni lukę po zarzuconym programie RAH-66 Comanche.

Rywalem Bella jest należąca do korporacji Lockheed Martin firma Sikorsky, która oferuje śmigłowiec Raider X. Według obecnych planów wybór docelowej konstrukcji ma nastąpić w 2023 roku, po zrealizowaniu prób porównawczych prototypów obu typów. Pierwsze seryjne maszyny mają zostać wdrożone do eksploatacji w 2028 roku.

Podobnie jak z programem FLRAA, także FARA budzi zainteresowanie innych państw - ma to związek z rewolucyjnymi wymaganiami Departamentu Obrony (szczególnie pod względem prędkości, znacznie przekraczającej możliwości obecnie używanych wiropłatów). To, a także uzbrojenie w nową generację pocisków dalekiego zasięgu, ma umożliwić bezpieczne operowanie w strefie oddziaływania zaawansowanych systemów przeciwlotniczych potencjalnego przeciwnika. Chcąc rozpocząć procedurę wejścia do FVL (w tym FARA) rząd Stanów Zjednoczonych wymaga przekazania deklaracji o zainteresowaniu programem (letter of interest), pozwalającej przede wszystkim na uzyskanie informacji o statusie toczących się projektów i możliwościach współpracy, w tym udziału przemysłowego w produkcji komponentów. W ramach potencjalnej współpracy przy programach śmigłowcowych, Bell zachęca ostatnio do przystąpienia do FVL polski rząd.

reklama MBDA

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

One comment on “Postępy montażu prototypu Bell 360 Invictus”

  1. Bardzo przypomina RAH-66, Amerykanie pogrzebali lub mocno ograniczyli kilka kluczowych programów po upadku ZSRR -RAH-66,B-2,okręty typu Seawolf, niszczyciele Zumwalt,F-22.

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc