Zaloguj

Pierwszy Jelcz do WWR Homar

Pierwsze podwozie Jelcz P882.57 TS T45 K-MLRS 8×8, czyli nośnik wieloprowadnicowej wyrzutni polowego systemu rakietowego K239 Chunmu, podczas badań zakładowych w marcu br.

Pierwsze podwozie Jelcz P882.57 TS T45 K-MLRS 8×8, czyli nośnik wieloprowadnicowej wyrzutni polowego systemu rakietowego K239 Chunmu, podczas badań zakładowych w marcu br.

W połowie marca trwały badania zakładowe podwozia Jelcz P882.57 TS T45 K-MLRS, czyli nośnika wieloprowadnicowej wyrzutni rakietowej systemu K239 Chunmu. To pierwszy typ pojazdu powstałego w JELCZ Sp. z o.o. w ramach programu WWR Homar. Wkrótce trzy takie podwozia zostaną przetransportowane do Republiki Korei w celu zabudowy modułu wyrzutni rakietowej i przeprowadzenia kompleksowych prób polskiej odmiany systemu.

Przypomnijmy, że umowa o wartości 3,55 mld USD netto pomiędzy Agencją Uzbrojenia a południowokoreańską spółką Hanwha Aerospace, dotycząca dostawy w latach 2023–2027 w ramach programu WWR (Wieloprowadnicowe Wyrzutnie Rakietowe) Homar 218 modułów wyrzutni rakietowych K239 Chunmu (sprzęt 12 dywizjonów ogniowych i dwie wyrzutnie szkolne) wraz z pakietami logistycznym i szkoleniowym, została zawarta 4 listopada ub.r. Dotyczy ona także zakupu zapasu amunicji, obejmującego kilkanaście tysięcy pocisków precyzyjnego rażenia kal. 239 mm (zasięg 80 km) i 600 mm KTSSM (zasięg 290 km) oraz wsparcia technicznego producenta.

Umowa od początku przewidywała, że wszystkie wyrzutnie będą wykorzystywały polskie podwozia Jelcz rodziny P882, wyposażone w środki kompatybilne z zastosowanymi w pojazdach do Wisły, Narwi i Jaka oraz Zautomatyzowany Zestaw Kierowania Ogniem (ZZKO) TOPAZ z WB Electronics S.A. i system kontroli strzelania oraz sterowania wyrzutnią firmy Hanwha. To samo dotyczy pojazdów wsparcia działań środków ogniowych, w pierwszej kolejności samochodów do transportu i przeładunku pakietów z rakietami.

Z racji przewidywanej znacznej skali udziału polskiego przemysłu obronnego w niezwykle szeroko zakrojonym programie WWR Homar, obejmującym wg informacji MON co najmniej 28 DMO z 504 wyrzutniami (plus szkolne), taką samą liczbę pojazdów amunicyjnych, ponad 100 wozów dowodzenia i kilkadziesiąt rozpoznawczych (wartość całości jest ostrożnie szacowana na 50 mld PLN, z czego na dostawy polskiego przemysłu ma przypaść ok. 40%, a zatem ok. 20 mld PLN), spółki Polskiej Grupy Zbrojeniowej powołały konsorcjum PGZ-WWR, w skład którego wchodzą: Polska Grupa Zbrojeniowa S.A. (lider), Huta Stalowa Wola S.A., JELCZ Sp. z o.o., Rosomak S.A., Wojskowe Zakłady Łączności nr 1 S.A. i PIT-Radwar S.A. Oczywiście, w charakterze poddostawców, w przedsięwzięciu uczestniczą również inne spółki wchodzące w skład Polskiej Grupy Zbrojeniowej, np. Wojskowe Zakłady Łączności nr 2 S.A. z Czernicy, a także prywatne podmioty krajowego przemysłu obronnego.

Celem konsorcjum jest dostawa polskich elementów systemu dywizjonowych modułów ogniowych (DMO) wieloprowadnicowych wyrzutni rakietowych Homar, które posłużą jako nośniki zespołów wyrzutni dostarczonych z Republiki Korei (K239) i Stanów Zjednoczonych (M142 HIMARS), a także będą bazą innych elementów DMO: podwozi specjalnych Jelcz (m.in. nośniki wyrzutni i pojazdów amunicyjnych); artyleryjskich wozów rozpoznawczych (nośnik opancerzony Waran w układzie 4×4), wozów dowodzenia szczebla dywizjonu (nośnik opancerzony 6×6) i wozów dowodzenia szczebla baterii (nośnik opancerzony Waran 4×4), wozów ewakuacji technicznej, bezzałogowych systemów powietrznych rozpoznania i korygowania ognia, systemów łączności (aparatownie, węzły teleinformatyczne, wozy kablowe, Mobilne Moduły Stanowisk Dowodzenia) oraz systemów radiolokacyjnych i kompleksowego pakietu sprzętu logistycznego (warsztaty remontu uzbrojenia i elektroniki, uniwersalne warsztaty kontenerowe, cysterny, aparatownie elektryczne na nośnikach Jelcz 4×4 i 6×6).

Komputerowe wizualizacje wieloprowadnicowej wyrzutni systemu K239 na podwoziu Jelcz P882.57 TS T45 K-MLRS 8×8 w położeniu bojowym. W opancerzonym bloku wyrzutni założone zostały dwa pakiety po sześć pocisków kierowanych kalibru 239 mm.

Komputerowe wizualizacje wieloprowadnicowej wyrzutni systemu K239 na podwoziu Jelcz P882.57 TS T45 K-MLRS 8×8 w położeniu bojowym. W opancerzonym bloku wyrzutni założone zostały dwa pakiety po sześć pocisków kierowanych kalibru 239 mm.

Pierwsza umowa wykonawcza, zawarta przez konsorcjum PGZ-WWR z Agencją Uzbrojenia w ramach programu WWR-Homar 14 grudnia ub.r., dotyczy dostawy 59 pojazdów i podwozi specjalnych w latach 2023–2024 do dwóch pierwszych DMO. Ma ona wartość ok. 330 mln PLN brutto, a jej wykonawcą jest Jelcz Sp. z o.o. Dolnośląska firma wyprodukuje w jej ramach:

  • 18 podwozi specjalnych przystosowanych do montażu modułu wyrzutni K239 Jelcz P882.57 T45 K-MRLS 8×8 do pierwszego DMO Homar/K239;
  • 18 pojazdów amunicyjnych do przewozu rakiet do systemu K239 Jelcz P882.57 T28 TS ASV-K 8×8 do pierwszego DMO Homar/K239;
  • 19 pojazdów amunicyjnych do przewozu rakiet do systemu M142 HIMARS Jelcz P882.57 T28 TS ASV-H 8×8 do uzupełnienia wyrzutni DMO, zamówionego w ramach umowy z lutego 2019 r.;
  • cztery podwozia na potrzeby wykonania prototypów kolejnych wersji specjalnych (Jelcz P663.45 T61 TS 6×6 do montażu modułu wyrzutni M142 HIMARS, a także pojazdów wspólnych do obydwu konfiguracji DMO Homar: Jelcz P883.57 T80 TS 8×8, Jelcz 663.45 T61 TS 6×6 i Jelcz 443.32 T40 TS 4×4).

Kolejne umowy wykonawcze mają być zawierane z odpowiednim wyprzedzeniem w stosunku do dostaw elementów zamówionych za granicą, stąd zamówienia – znacznie większego – w Jelczu kolejnych podwozi do wyrzutni K239 oraz samochodów do transportu i przeładunku rakiet oraz innych pojazdów towarzyszących można spodziewać się jeszcze w tym roku.

Priorytet, w związku z niezwykle napiętym harmonogramem projektu, otrzymały podwozia wyrzutni K239 Jelcz 882.57 T45 K-MRLS 8×8. Zgodnie z zapisami umowy z Hanwha Aerospace, trzy podwozia mają zostać dostarczone do Republiki Korei, gdzie – z udziałem specjalistów Jelcza, Huty Stalowa Wola i Grupy WB – zostaną na nich zabudowane zespoły wyrzutni, a także wyposażenie łączności i kierowania ogniem, które dostarczą polscy poddostawcy. Po skompletowaniu zostaną poddane cyklowi wyczerpujących, kilkumiesięcznych prób, obejmujących testy trakcyjne i ogniowe. Kolejnych 15 podwozi zostanie dostarczonych przez JELCZ Sp. z o.o. do Huty Stalowa Wola S.A., gdzie – tym razem przy udziale personelu Hanwha Aerospace – zabudowane zostaną na nich zespoły wyrzutni dostarczone z Republiki Korei, a także elementy polskiego wyposażenia.

Czytaj pełną wersję artykułu

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
bookusertagcrosslistfunnelsort-amount-asc