1 marca koncern Airbus poinformował, że globalna flota wielozadaniowych śmigłowców rodziny H145 spędziła w powietrzu ponad 7 mln godzin. Powyższy wynik to zasługa ponad 1850 egzemplarzy, które są wykorzystywane przez 330 operatorów w 70 państwach świata.
Projekt wielozadaniowego śmigłowca H145 został zapoczątkowany w drugiej połowie lat 90. XX wieku. Prototyp (znany wówczas jako BK117) został oblatany 12 czerwca 1999 roku. Eksploatacja rozpoczęła się w 2002 roku. Konstrukcja jest systematyczne rozwijana od lat i odnosi kolejne sukcesy marketingowe w segmencie cywilnym, służb bezpieczeństwa oraz sił zbrojnych. W przypadku tych ostatnich, największym użytkownikiem jest armia amerykańska, która eksploatuje śmigłowce pod oznaczeniem UH-72 Lakota (w ciągu szesnastu lat wylatały ponad 1 mln godzin). Wśród stawianych przed nimi zadań jest szkolenie pilotów, którzy później trafiają do jednostek eksploatujących wielozadaniowe UH-60 Black Hawk czy też AH-64 Apache/Guardian.
W ostatnich latach Airbus opracował specjalistyczną odmianę H145 przeznaczoną dla sił zbrojnych, która nosi oznaczenie H145M – zastosowane rozwiązania pozwalają na wykorzystanie maszyny jako wielozadaniowej platformy zdolnej do transportu personelu i ładunków bądź jako lekkiego śmigłowca uderzeniowego mogącego przenosić m.in. kierowane pociski przeciwpancerne.
W czerwcu 2020 roku certyfikowano nową generację H145, która jest wyposażona w pięciołopatowy wirnik nośny. Dzięki zmianom konstrukcyjnym ładunek użyteczny wzrósł o 150 kg. Dodatkowo jego rozwiązania techniczne ułatwiają prace obsługowe, które zwiększa niezawodność śmigłowca. Innym atutem jest zmniejszenie średnicy wirnika, co ułatwi operacje lotnicze z ograniczonych (wymiarami) lądowisk.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu