23 marca międzynarodowa jednostka MMTT (Multinational Multirole Tanker Transport) ogłosiła uzyskanie wstępnej gotowości operacyjnej. Dodatkowo członkowie podpisali list intencyjny w sprawie powiększenia floty do dziesięciu samolotów.
Obecnie międzynarodowa flota liczy siedem maszyn, które operują z dwóch baz znajdujących się w Królestwie Niderlandów oraz Republice Federalnej Niemiec. Dzięki temu możliwe było wycofanie dotychczas eksploatowanych samolotów tankowania powietrznego: KDC-10 w Niderlandach oraz A310MRT w Niemczech. Członkami MMTT są Niderlandy, Belgia, Luksemburg, Norwegia, Republika Federalna Niemiec oraz Republika Czeska. Należy przypomnieć, że wśród państw inicjatorów założenia tego typu jednostki była także Polska, która ostatecznie wycofała się z przedsięwzięcia (według komunikatu MON, jednym z kluczowych kwestii spornych była niezadowalająca oferta offsetowa koncernu Airbus).
Jak wskazuje producent, pełna gotowość operacyjna eskadry ma zostać osiągnięta w połowie 2024 roku. Pomimo tego, obecnie cała flota jest intensywnie wykorzystywana do zapewnienia wsparcia siłom NATO operującym m.in. w Europie Środkowej. Tylko w pierwszym półroczu biegłego roku odnotowano 160 lotów operacyjnych, w czasie których paliwo pobrało ponad 750 samolotów.
Obecnie samoloty Airbus A330MRTT stają się niemal standardowym typem wielozadaniowej maszyny tankowania powietrznego w Europie. Poza międzynarodowym zespołem MMTT są także eksploatowane przez Wielką Brytanię oraz Francję. Dodatkowo do grona użytkowników dołącza Hiszpania. Jak na razie jedynym państwem, które zdecydowało się na amerykańskie maszyny rodziny KC-46 są Włochy (obecnie eksploatują cztery KC-767A, które mają zostać wymienione na KC-46A).
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu