Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

WSK PZL Świdnik S.A. negocjuje umowy na serwis śmigłowców Wojska Polskiego

Fot. Łukasz Pacholski

21 kwietnia Wydział Techniki Lotniczej 3. Regionalnej Bazy Logistycznej w Kutnie poinformował o prowadzeniu negocjacji z należącymi do koncernu Leonardo zakładami WSK PZL Świdnik S.A. w sprawie realizacji wieloletniej usługi serwisu śmigłowców eksploatowanych przez Wojsko Polskie.

W obu przypadkach decyzje dotyczące negocjacji zapadły 13 kwietnia. Mowa o usługach serwisu wielozadaniowych śmigłowców rodziny W-3 Sokół oraz szkolno-treningowych SW-4 Puszczyk. W obu przypadkach mowa o okresie 2023-26. Według zamawiającego umowy mogą mieć maksymalną wartość 120 mln PLN bez VAT. Zastosowanie procedury negocjacji z wybranym oferentem to wynik analiz rynkowych, które jasno wskazały, że WSK PZL Świdnik S.A. jest jedynym podmiotem zdolnym do realizacji usług. Ma to związek m.in. z faktem, że powyższy podmiot dysponuje (na zasadach wyłącznych) niezbędną dokumentacją oraz kompetencjami.

Wielozadaniowe śmigłowce W-3 Sokół to jeden z podstawowych typów wiropłatów w Wojsku Polskim. Są wykorzystywane do różnych zadań i są eksploatowane w różnych konfiguracjach. Obecnie toczy się dyskusja nad modernizacją części floty, która umożliwiłaby utrzymanie ich w linii u boku nowych śmigłowców wielozadaniowych (AW149). W ostatnich latach WSK PZL Świdnik S.A. zrealizował kilka projektów modernizacji niektórych maszyn – mowa o ośmiu W-3PL Głuszec, czterech W-3WA SAR czy ujednoliceniu wyposażenia i przebudowie poszukiwawczo-ratowniczych W-3 Anakonda.

Z kolei SW-4 Puszczyk to śmigłowce wykorzystywane do szkolenia i treningu. Ich dostawy (24 egzemplarze) zrealizowano w latach 2006-2010 – wszystkie trafiły do 41. Bazy Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie. Ze względu na wiek, obecnie także w przypadku tych wiropłatów prowadzona jest dyskusja nad ewentualną modernizacją, która umożliwiłaby zmianę konfiguracji wyposażenia kabiny pilotów, co z kolei umożliwiłoby efektywne szkolenie przyszłych pilotów śmigłowców nowej generacji kupowanych na potrzeby Wojska Polskiego (AW149, AW101, S-70i czy AH-64E).

Teldat
Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc