28 lutego Agencja Uzbrojenia zawarła z AMZ‒KUTNO S.A. umowę ramową na dostawę lekkich opancerzonych transporterów rozpoznawczych (LOTR) Kleszcz, które w perspektywie zastąpić mają w pododdziałach rozpoznawczych Wojsk Lądowych Sił Zbrojnych RP rozpoznawcze samochody pancerne rodziny BRDM-2.
W uroczystości, która odbyła się na terenie kutnowskich zakładów, wzięli udział m.in. wiceprezes Rady Ministrów, minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz i sekretarz stanu w MON Paweł Bejda. Umowę podpisali – z ramienia AMZAMZ‒KUTNO S.A. prezes zarządu spółki Dariusz Fabisiak, zaś ze strony Agencji Uzbrojenia jej szef, gen. bryg. Artur Kuptel. Przedmiotem jest określenie zasad i warunków zawierania kolejnych umów wykonawczych związanych z dostawą lekkich opancerzonych transporterów rozpoznawczych dla Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej. Aktualne plany zakładają pozyskanie w latach 2025‒2035 286 takich pojazdów. Pierwszy kontrakt wykonawczy ma zostać podpisany jeszcze w tym roku, zaś w przyszłym roku dostarczonych zostałaby pilotażowa partia pierwszych kilku (nieoficjalnie czterech) pojazdów.
Wicepremier Kosiniak-Kamysz w następujący sposób podsumował podpisanie umowy: - Dzisiaj podpisujemy umowę ramową, która poprzedza umowy wykonawcze. Umowa ramowa zawiera zasady i określa cele pozyskania 286 sztuk lekkich opancerzonych transporterów rozpoznawczych. Bardzo dziękuję, że dzieje się to właśnie w polskiej firmie i jest to dla nas kolejny powód do tego, że warto inwestować w polski przemysł zbrojeniowy. […] To wielkie wydarzenie, bo to sprawa naszego bezpieczeństwa. Nie ma sprawy ważniejszej dla Rzeczypospolitej, dla naszego rządu niż dbanie o bezpieczeństwo naszych rodaków. To jest sprawa racji stanu. Mamy dobry sprzęt, który będzie służył w Wojsku Polskim i jest naszej produkcji. Chciałbym podziękować twórcom firmy. […] Jesteście ważnym zakładem zbrojeniowym z punktu widzenia strategii bezpieczeństwa państwa polskiego. […] Dla Sił Zbrojnych RP ten kontrakt jest też potwierdzeniem wzmacniania naszej obronność. Będziemy modernizować polską armię i prowadzić transformację Sił Zbrojnych RP. W tym miejscu ogromną rolę odgrywa Agencja Uzbrojenia. To jest skomplikowany proces zamówień, negocjacji i tworzenia również strategii dla określonych projektów. Bardzo dziękuję Agencji Uzbrojenia i wszystkim pracownikom, którzy przyczynili się do podpisania tej umowy. […] Ten lekki transporter będzie służył rozpoznaniu. Wojna na Ukrainie pokazała jak ważne są „oczy i uszy armii”. Rozpoznanie pola walki, rozpoznanie terenu i rozpoznanie tego, co przeciwnik zamierza jest dzisiaj kluczowe.
LOTR Kleszcz na amfibijnej platformie kołowej Bóbr-3 4×4 o dopuszczalnej masie całkowitej 15,6 ton ma wejść do wyposażenia pododdziałów rozpoznawczych Wojsk Lądowych i zapewnić, przy zapewnieniu odpowiedniego poziomu ochrony załogi, dynamiczne i ciągłe zdobywania oraz gromadzenia informacji o przeciwniku i środowisku pola walki. Opancerzony, samonośny kadłub zapewnia ochronę balistyczną na poziomie 2 według STANAG 4569A, a w zakresie minoodporności na poziomie 2a STANAG 4569B w wersji bazowej. Opcjonalne dodatkowe opancerzenie zwiększyć może ochronę balistyczną do poziomu 3 i przeciwminową do 3a. Rozbudowane wyposażenie specjalistyczne pojazdu ‒ taktyczny radar rozpoznania pola walki, głowica optoelektroniczna, środki wynośne, a także podsystem łączności i przetwarzania danych ‒ przygotowane będą do przetwarzania i przekazywania w formie zaszyfrowanych danych rozpoznawczych niezbędnych do przygotowania i prowadzenia działań w każdych warunkach atmosferycznych do szczebla batalionu. Załogę pojazdu stanowi drużyna rozpoznawcza składająca się z pięciu żołnierzy. Kleszcz ma być przygotowany do prowadzenie autonomicznych działań w czasie do pięciu dni. LOTR umożliwia transport załogi wraz z wyposażeniem osobistym i rozpoznawczym, a także wsparcie ogniowe przy wykorzystaniu broni pokładowej (zdalnie sterowanego, dwubroniowego stanowiska uzbrojenia Kongsberg Protector Dual RCWS z 12,7 mm wkm WKM-B i 7,62 mm km UKM-2000) ‒ zwalczanie lekko opancerzonych pojazdów, niskolecących celów powietrznych oraz siły żywej nieprzyjaciela.
Pojazd napędzany jest 6-cylindrowym turbodoładowanym silnikiem wysokoprężnym o mocy 240 kW/326 KM współpracującym z automatyczną przekładnią Allisona oraz skrzynią rozdzielczą. Elementy układu napędowego tworzą szybkowymienny power-pack (czas wymiany ok. godziny). Prędkość maksymalna pojazdu na drogach utwardzanych wynosi 90 km/h, a prędkość pływania wynosi 7 km/h. Zasięg na drodze utwardzonej wynosi 600 km, Pojazd przystosowany jest do brodzenia i pokonywania przeszkód wodnych pływaniem, w tym rzek o prędkości nurtu do 1,1 m/s. Bóbr-3 został zaprojektowany w dwóch wariantach, tj. w wariancie lekkim (pływającym) z niższym poziomem ochrony i wariancie ciężkim (niepływającym) z wyższym.
LOTR Kleszcz został opracowany w ramach projektu rozwojowego „Lekki opancerzony transporter rozpoznawczy (LOTR)”, realizowanego na podstawie umowy nr DOBR-BIO4/019/13463/2013 z 23 grudnia 2013 r. przez konsorcjum polskich podmiotów, w skład którego wchodziły: AMZ-KUTNO S.A. (lider), Wojskowy Instytut Łączności, Wojskowy Instytut Techniczny Uzbrojenia i Wojskowy Instytut Chemii i Radiometrii. Projekt współfinansowało Narodowe Centrum Badań i Rozwoju w ramach konkursu BiO 4/2013 (bezpieczeństwo i obronność). Całkowity koszt projektu wyniósł 36 450 970.98, 00 PLN, w tym wartość dofinansowania NCBR to 33 420 454.78, 00 PLN. Projekt LOTR wpisywał się w program „Operacyjne rozpoznanie patrolowe" będący elementem Programu Modernizacji Technicznej Sił Zbrojnych na lata 2013-2022 i kontynuowany w ramach PMT 2021-2035, a konkretnie podprogram pozyskania lekkiego opancerzonego transportera rozpoznawczego Kleszcz, mającego zastąpić w jednostkach pojazdy BRDM-2 odmian rozpoznawczych. U zarania projektu plany przewidywały zakup takich 244 pojazdów.
Badania kwalifikacyjne pojazdu rozpoczęły się w sierpniu 2020 r., a pomyślnie zakończyły się we wrześniu 2022 r. Podsumowanie projektu LOTR [WIDEO] (zbiam.pl)
Andrzej Kiński na podstawie komunikatów Ministerstwa Obrony Narodowej i Agencji Uzbrojenia.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Ponad 10 lat upłynęło do zawarcia ramowej umowy. Czy teraz kolejne 10 lat na wyprodukowanie oszałamiajăcej ilości 286 sztuk technicznie stażejącego się projektu to jest 'przyspieszenie' w zaspokojeniu potrzeb armii? Klepanie dwóch sztuk na miesiąc!? No nie, to jest program na wykarmienie kolesi przez następną dekadę. W 2035 roku to będzie archaiczny produkt więc możliwe, że zostanie zdjęte zamówienie. Hej!