Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Umowa ramowa na zakup następcy BRDM-ów-2 – LOTR Kleszcz

Szef Agencji Uzbrojenia gen. bryg. Artur Kuptel i prezes zarządu AMZ-KUTNO S.A.  Dariusz Fabisiak (po lewej) podpisują umowę ramową na dostawę 286 lekkich opancerzonych pojazdów rozpoznawczych (LOTR) Kleszcz. Fot. Ministerstwo Obrony Narodowej

28 lutego Agencja Uzbrojenia zawarła z AMZ‒KUTNO S.A. umowę ramową na dostawę  lekkich opancerzonych transporterów rozpoznawczych (LOTR) Kleszcz, które w perspektywie zastąpić mają w pododdziałach rozpoznawczych Wojsk Lądowych Sił Zbrojnych RP rozpoznawcze samochody pancerne rodziny BRDM-2.

W uroczystości, która odbyła się na terenie kutnowskich zakładów, wzięli udział m.in. wiceprezes Rady Ministrów, minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz i sekretarz stanu w MON Paweł Bejda. Umowę podpisali – z ramienia AMZAMZ‒KUTNO S.A. prezes zarządu spółki Dariusz Fabisiak, zaś ze strony Agencji Uzbrojenia jej szef, gen. bryg. Artur Kuptel. Przedmiotem jest określenie zasad i warunków zawierania kolejnych umów wykonawczych związanych z dostawą lekkich opancerzonych transporterów rozpoznawczych dla Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej. Aktualne plany zakładają pozyskanie w latach 2025‒2035 286 takich pojazdów. Pierwszy kontrakt wykonawczy ma zostać podpisany jeszcze w tym roku, zaś w przyszłym roku dostarczonych zostałaby pilotażowa partia pierwszych kilku (nieoficjalnie czterech) pojazdów.

Wicepremier Kosiniak-Kamysz w następujący sposób podsumował podpisanie umowy: - Dzisiaj podpisujemy umowę ramową, która poprzedza umowy wykonawcze. Umowa ramowa zawiera zasady i określa cele pozyskania 286 sztuk lekkich opancerzonych transporterów rozpoznawczych. Bardzo dziękuję, że dzieje się to właśnie w polskiej firmie i jest to dla nas kolejny powód do tego, że warto inwestować w polski przemysł zbrojeniowy. […] To wielkie wydarzenie, bo to sprawa naszego bezpieczeństwa. Nie ma sprawy ważniejszej dla Rzeczypospolitej, dla naszego rządu niż dbanie o bezpieczeństwo naszych rodaków. To jest sprawa racji stanu. Mamy dobry sprzęt, który będzie służył w Wojsku Polskim i jest naszej produkcji. Chciałbym podziękować twórcom firmy. […] Jesteście ważnym zakładem zbrojeniowym z punktu widzenia strategii bezpieczeństwa państwa polskiego. […] Dla Sił Zbrojnych RP ten kontrakt jest też potwierdzeniem wzmacniania naszej obronność. Będziemy modernizować polską armię i prowadzić transformację Sił Zbrojnych RP. W tym miejscu ogromną rolę odgrywa Agencja Uzbrojenia. To jest skomplikowany proces zamówień, negocjacji i tworzenia również strategii dla określonych projektów. Bardzo dziękuję Agencji Uzbrojenia i wszystkim pracownikom, którzy przyczynili się do podpisania tej umowy. […] Ten lekki transporter będzie służył rozpoznaniu. Wojna na Ukrainie pokazała jak ważne są „oczy i uszy armii”. Rozpoznanie pola walki, rozpoznanie terenu i rozpoznanie tego, co przeciwnik zamierza jest dzisiaj kluczowe.

Na uroczystości obecny był wiceprezes Rady Ministrów, minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz, który pogratulował opracowania tak nowoczesnego i potrzebnego SZ RP pojazdu oraz zawarcia umowy ramowej na jego dostawę szefowi spółki z Kutna. Fot. Ministerstwo Obrony Narodowej

LOTR Kleszcz na amfibijnej platformie kołowej Bóbr-3 4×4 o dopuszczalnej masie całkowitej 15,6 ton ma wejść do wyposażenia pododdziałów rozpoznawczych Wojsk Lądowych i zapewnić, przy zapewnieniu odpowiedniego poziomu ochrony załogi, dynamiczne i ciągłe zdobywania oraz gromadzenia informacji o przeciwniku i środowisku pola walki. Opancerzony, samonośny kadłub zapewnia ochronę balistyczną na poziomie 2 według STANAG 4569A, a w zakresie minoodporności na poziomie 2a STANAG 4569B w wersji bazowej. Opcjonalne dodatkowe opancerzenie zwiększyć może ochronę balistyczną do poziomu 3 i przeciwminową do 3a. Rozbudowane wyposażenie specjalistyczne pojazdu ‒ taktyczny radar rozpoznania pola walki, głowica optoelektroniczna, środki wynośne, a także podsystem łączności i przetwarzania danych ‒ przygotowane będą do przetwarzania i przekazywania w formie zaszyfrowanych danych rozpoznawczych niezbędnych do przygotowania i prowadzenia działań w każdych warunkach atmosferycznych do szczebla batalionu. Załogę pojazdu stanowi drużyna rozpoznawcza składająca się z pięciu żołnierzy. Kleszcz ma być przygotowany do prowadzenie autonomicznych działań w czasie do pięciu dni. LOTR umożliwia transport załogi wraz z wyposażeniem osobistym i rozpoznawczym, a także wsparcie ogniowe przy wykorzystaniu broni pokładowej (zdalnie sterowanego, dwubroniowego stanowiska uzbrojenia Kongsberg Protector Dual RCWS z 12,7 mm wkm WKM-B i 7,62 mm km UKM-2000) ‒ zwalczanie lekko opancerzonych pojazdów, niskolecących celów powietrznych oraz siły żywej nieprzyjaciela.

Pojazd napędzany jest 6-cylindrowym turbodoładowanym silnikiem wysokoprężnym o mocy 240 kW/326 KM współpracującym z automatyczną przekładnią Allisona oraz skrzynią rozdzielczą. Elementy układu napędowego tworzą szybkowymienny power-pack (czas wymiany ok. godziny). Prędkość maksymalna pojazdu na drogach utwardzanych wynosi 90 km/h, a prędkość pływania wynosi 7 km/h. Zasięg na drodze utwardzonej wynosi 600 km, Pojazd przystosowany jest do brodzenia i pokonywania przeszkód wodnych pływaniem, w tym rzek o prędkości nurtu do 1,1 m/s. Bóbr-3 został zaprojektowany w dwóch wariantach, tj. w wariancie lekkim (pływającym) z niższym poziomem ochrony i wariancie ciężkim (niepływającym) z wyższym.

LOTR Kleszcz został opracowany w ramach projektu rozwojowego „Lekki opancerzony transporter rozpoznawczy (LOTR)”, realizowanego na podstawie umowy nr DOBR-BIO4/019/13463/2013 z 23 grudnia 2013 r. przez konsorcjum polskich podmiotów, w skład którego wchodziły: AMZ-KUTNO S.A. (lider), Wojskowy Instytut Łączności, Wojskowy Instytut Techniczny Uzbrojenia i Wojskowy Instytut Chemii i Radiometrii. Projekt współfinansowało Narodowe Centrum Badań i Rozwoju w ramach konkursu BiO 4/2013 (bezpieczeństwo i obronność). Całkowity koszt projektu wyniósł 36 450 970.98, 00 PLN, w tym wartość dofinansowania NCBR to 33 420 454.78, 00 PLN. Projekt LOTR wpisywał się w program  „Operacyjne rozpoznanie patrolowe" będący elementem Programu Modernizacji Technicznej Sił Zbrojnych na lata 2013-2022 i kontynuowany w ramach PMT 2021-2035, a konkretnie podprogram pozyskania lekkiego opancerzonego transportera rozpoznawczego Kleszcz, mającego zastąpić w jednostkach pojazdy BRDM-2 odmian rozpoznawczych. U zarania projektu plany przewidywały zakup takich 244 pojazdów.

Badania kwalifikacyjne pojazdu rozpoczęły się w sierpniu 2020 r., a pomyślnie zakończyły się we wrześniu 2022 r. Podsumowanie projektu LOTR [WIDEO] (zbiam.pl)

Andrzej Kiński na podstawie komunikatów Ministerstwa Obrony Narodowej i Agencji Uzbrojenia.

Teldat
Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

One comment on “Umowa ramowa na zakup następcy BRDM-ów-2 – LOTR Kleszcz”

  1. Ponad 10 lat upłynęło do zawarcia ramowej umowy. Czy teraz kolejne 10 lat na wyprodukowanie oszałamiajăcej ilości 286 sztuk technicznie stażejącego się projektu to jest 'przyspieszenie' w zaspokojeniu potrzeb armii? Klepanie dwóch sztuk na miesiąc!? No nie, to jest program na wykarmienie kolesi przez następną dekadę. W 2035 roku to będzie archaiczny produkt więc możliwe, że zostanie zdjęte zamówienie. Hej!

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc