Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Setny KC-46A Pegasus w budowie

Fot. Spirit AeroSystems

17 lutego w zakładach Spirit AeroSystems w Kansas odbyła się uroczystość dostawy koncernowi Boeing setnego egzemplarza przedniej części kadłuba wielozadaniowego samolotu transportowo-tankującego KC-46A Pegasus.

Powyższa uroczystość oznacza, że program KC-X, który zakłada dostawę US Air Force 179 KC-46A Pegasus osiągnął symboliczną liczbę setnego egzemplarza znajdującego się w produkcji. Dotychczas Boeing uzyskał zamówienia na 138 KC-46A Pegasus, w tym dziesięć dla klientów eksportowych (sześć dla Japonii oraz cztery dla Izraela). Spośród nich dostarczono już 68 sztuk (w tym dwa Japończykom). Tylko w Stanach Zjednoczonych w program zaangażowanych jest ponad 650 przedsiębiorstw pozwalających na zatrudnienie około 37000 osób.

Pomimo trapiących problemów, szczególnie związanych z układem wizualnym operatora sztywnego łącza, dostarczane samoloty charakteryzują się wysokim wskaźnikiem gotowości – tylko w 2022 roku wyniósł on 95%. Zeszły rok był szczególny dla programu, gdyż konstrukcja uzyskała certyfikację pozwalającą na wykorzystywanie w czasie działań bojowych (wcześniej KC-46A Pegasus asystowały wyłącznie w czasie ćwiczeń bądź przebazowywania wymagającego wsparcie samolotów tankowania powietrznego). Jednym z ciekawszych wydarzeń 2022 roku były także wielogodzinne loty – pierwszy z nich został wykonany w maju, kiedy jeden z KC-46A należący do 22. Skrzydła USAF spędził w powietrzu 24,2 godziny. Sukces tego doświadczenia przyniósł kolejne wydarzenie w grudniu, kiedy para KC-46A także z 22. Skrzydła USAF spędziła w powietrzu 42 godziny – startując z macierzystej bazy McConnell w stanie Kansas stanowiły wsparcie dla bombowców strategicznych w przelocie na wyspę Guam. Po krótkim postoju (wykorzystanym do przeglądu wykonanego siłami załogi) maszyny ponownie znalazły się w powietrzu i powróciły do Kansas.

Obecnie poza produkcją kolejnych samolotów Boeing oraz administracja Stanów Zjednoczonych prowadzą działania mające na celu zdobycie nowych umów eksportowych. Wśród nich można wymienić kontynuację zamówień przez Izrael (docelowo władze planują eksploatację ośmiu KC-46A), a także sprzedaż sześciu sztuk do Włoch. Nie można także wykluczyć, że Departament Obrony Stanów Zjednoczonych zarzuci program KC-Y na rzecz kontynuacji zakupów KC-46A, a zaoszczędzony czas i środki poświęcić na zamówienie nowej generacji samolotu tankowania powietrznego.

Teldat
Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc