Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Rosja – zwodowano jednostkę do szkolenia załóg śmigłowców pokładowych

Nikołaj Kamow projektu 14400 tuż po wodowaniu. Fot. SSK

24 kwietnia w stoczni Sudoriemontno-Sudostroitielnaja Korporacija (SSK) w miejscowości Gorodiec nad Wołgą zwodowano jednostkę przeznaczoną do szkolenia załóg śmigłowców pokładowych Nikołaj Kamow projektu 14400.

Budowana jest ona na zamówienie Państwowego Centrum Naukowego Kryłowa, które jest również autorem jej koncepcji. Za projekt techniczny odpowiada biuro konstrukcyjne CKB Bałtsudoprojekt wchodzące w skład tego centrum. Natomiast elementy wyposażenia lotniczego opracowało Centrum Usług Nauko-Technicznych „Dinamika” w ramach finansowanej przez Ministerstwo Obrony FR pracy badawczo-rozwojowej pn. Razgon-WMF.

Jednostka projektu 14400 przeznaczona ma być do szkolenia załóg śmigłowców pokładowych, w tym do rozwijania umiejętności personelu śmigłowców typów Ka-27/29/31 oraz Ka-52 w zakresie startów i lądowań na pokładzie okrętów. Ponadto służyć ma ona do testowania nowych typów śmigłowców pokładowych i aparatów bezzałogowych oraz środków technicznych służących do obsługi śmigłowców a także wyposażenia elektronicznego przeznaczonego do kontroli lotów.

Jednostka ta nosi imię Nikołaja Kamowa radzieckiego konstruktora śmigłowców w charakterystycznym układzie konstrukcyjnym z przeciwbieżnymi wirnikami. Kontrakt na jej budowę między Centrum Kryłowa a stocznią SSK został podpisany w grudniu 2017 r., założono w nim, że będzie ona gotowa do prób państwowych w lipcu 2019 r. Stępkę położono 28 czerwca 2018 r., budowa szybko jednak została wstrzymana ze względu na opóźnienia przygotowania dokumentacji technicznej i ciągłe korekty projektu.

Została ona wznowiona dopiero w październiku 2019 r., ale nawet po tym prace były prowadzone bardzo powoli. Według aktualnych informacji ma zostać przekazana odbiorcy do końca roku i stacjonować w Jejsku nad Morzem Azowskim, wspierając działania 859. Centrum wykorzystania bojowego i przekwalifikowania personelu lotniczego lotnictwa morskiego.

Długość kadłuba jednostki projektu 14400 wynosi 66,9 m, szerokość 12,7 m, zanurzenie 2,1 m, zaś wyporność całkowita 842 t. Rozwijać ma ona prędkość maksymalną wynoszącą 12 węzłów, planowany zasięg to 500 mil morskich a autonomiczność dwie doby. Wyposażona jest w lądowisko dla śmigłowców oraz system symulowania przechyłów.

Teldat
Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc