Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Postępy programu B-21A Raider

Fot. USAF

27 lipca korporacja Northrop Grumman poinformowała o kontynuacji prób naziemnych prototypu bombowca strategicznego B-21A Raider.

Zgodnie z upublicznionymi informacjami, w drugim kwartale bieżącego roku rozpoczęto próby systemów pokładowych w trybie włączonego zasilania zamontowanych na pokładzie samolotu. Aktualny harmonogram zakłada, że oblot pierwszego egzemplarza nastąpi jeszcze w bieżącym roku. Dodatkowo na różnych etapach montażu znajduje się pięć kolejnych B-21A Raider. Uroczysta prezentacja prototypu miała miejsce 2 grudnia ubiegłego roku.

Według obecnych deklaracji Departament Obrony planuje zakup 100 egzemplarzy seryjnych, których koszt jednostkowy ma oscylować w granicach 692 mln USD (według wartości dolara w 2022 roku). Głównymi partnerami dla korporacji Northrop Grumman w projekcie są Pratt & Whitney, Janicki Industries, Collins Aerospace, GKN Aerospace, BAE Systems oraz Spirit Aerosystems. Kontrakt na budowę samolotów został podpisany w październiku 2015 roku. Zgodnie z deklaracjami pierwszą bazą dla seryjnych maszyn będzie Ellsworth w Południowej Dakocie, gdzie już prowadzone są prace budowlane w zakresie niezbędnej infrastruktury naziemnej. W kolejnych latach maszyny trafią także do Whiteman oraz Dyess.

Northrop Grumman B-21A Raider jest bombowcem strategicznym dalekiego zasięgu zbudowanym w technologii obniżenia skutecznej powierzchni odbicia radiolokacyjnego. Jego podstawowym uzbrojeniem mają być precyzyjne środki bojowe klasy „powietrze-ziemia” przeznaczone do niszczenia celów przy użyciu głowic konwencjonalnych oraz nuklearnych. Upublicznione zdjęcia jasno wskazują, że konstruktorzy oparli układ konstrukcyjny na wcześniejszym B-2A Spirit – ponownie mówimy o układzie latającego skrzydła, jednak ze względu na fakt, że dostępne zdjęcia zostały wykonane od czoła, trudno ocenić całość rozwiązań. Na co można zwrócić uwagę to fakt innego układu podwozia głównego (w stosunku do B-2A), gdzie golenie główne dysponują tylko parą kół (w stosunku do czterech w B-2A). Inaczej rozwiązana jest także kwestia umieszczenia silników.

Teldat
Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc