Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Postępy budowy atomowego okrętu podwodnego HMS Dreadnought

Fot. Royal Navy

18 października ulicami Barrow-in-Furness przejachał tranporter z największą z do tej pory wyprodukowanych sekcji kadłuba mocnego przyszłego HMS Dreadnought, prototypu strategicznego okrętu podwodnego z napędem jądrowym, budowanego dla Royal Navy.

Budowa przyszłego HMS Dreadnought, czyli atomowego podwodnego nosiciela międzykontynentalnych pocisków balistycznych UGM-133 Trident II D5 trwa w stoczni BAE Systems w Barrow-in-Furness w angielskiej Kumbrii. Przetransportowana do hali Devonshire Dock Hall sekcja jest też najdłuższą (ma 22 metry) jaka „paradowała” na ulicach Barrow w ciągu ostatnich 30 lat. Poprzednio była to 34-metrowa część przyszłego HMS Vengeance, jednostki tego samego przeznaczenia, należącej do obecnie eksploatowanej serii Vanguard. Zadaniem czterech Vanguardów jest ciągłe odstraszanie na morzu CASD (Continuous At Sea Deterrence). Gdy te zaczną zbliżać się do końca swojej aktywnej służby, będą sukcesywnie zastępowane przez cztery jednostki nowej generacji, których Dreadnought jest prototypem.

Wszystkie powstaną w Devonshire Dock Hall. Ta wielka hala produkcyjna jest najwyższym budynkiem w Barrow (51 m) i ma długość 260 m, szerokość 58 m i powierzchnię 25 000 metrów kwadratowych. DDH jest drugim co do wielkości krytym kompleksem stoczniowym tego rodzaju w Europie po Dockhalle 2 firmy Meyer Werft w Papenburgu w Republice Federalnej Niemiec. Obecnie są tam jeszcze wykańczane przyszłe HMS Agamemnon i HMS Agincourt, czyli ostatnie okręty typu Astute (wielozadaniowe z napędem jądrowym). Pierwsze sekcja kadłuba Dreadnoughta już w niej ustawiono, a z czasem będą produkowane kolejne jednostki tej serii.

W 2016 roku rozpoczęto cięcie stali na potrzeby programu. Od tego czasu wszystkie cztery jednostki otrzymały nazwy: Dreadnought, Valiant, Warspite i King George VI. Wcześniej trzy pierwsze nosiły m.in. słynne brytyjskie pancerniki. Ich budowa w ramach programu Successor to największy projekt obronny realizowany obecnie w Wielkiej Brytanii, obejmujący nowe poziomy innowacji, technologii i kooperacji przemysłowej. Prace nad trzema okrętami tej serii – Dreadnoughtem, Valiantem i Warspitem są kontynuowane na różnych etapach w Barrow.

Teldat
Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc