15 czerwca koncern Raytheon poinformował o przeprowadzeniu pierwszego zrzutu kierowanej bomby GBU-53/B StormBreaker, która była przenoszona przez wielozadaniowy samolot bojowy Boeing F/A-18E/F Super Hornet.
Powyższe wydarzenie oznacza, że do finału zbliża się proces integracji broni z drugim typem maszyny bojowej – dotychczas bomby GBU-53/B zostały zintegrowane z Boeing F-15E Strike Eagle, a obecnie rozpoczął się już projekt mający na celu uzbrojenie w nie rodziny Lockheed Martin F-35 Lightning II. Według planów osiągnięcie wstępnej gotowości bojowej przez eskadry wyposażone w Super Hornety zaplanowano na drugą połowę bieżącego roku.
Bomby GBU-53/B StormBreaker, dzięki trójzakresowemu układowi naprowadzania, mogą być użyte przeciwko celom stacjonarnym oraz mobilnym przy dowolnych warunkach atmosferycznych o każdej porze doby. Dzięki niewielkiej masie, 93 kg, broń może być zabierana w dużej liczbie przez wielozadaniowe samoloty bojowe (służą do tego wielozamkowe belki na uzbrojenie podwieszane).
Próby oraz prace integracyjne to jeden z kluczowych elementów rozwoju systemu. Producent – koncern Raytheon – musi jednak przezwyciężyć problemy techniczne, które pojawiły się w czasie dotychczasowych testów. Wśród nich mowa o poprawie oprogramowania układu kierowania, wymianie niektórych komponentów, a także wzmocnieniu zatrzasków blokujących proces rozkładania stateczników.
Obok sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych, broń budzi zainteresowanie klientów eksportowych – w październiku 2017 roku Departament Stanu wydał zgodę na potencjalną sprzedaż do Australii 3900 sztuk bomb GBU-53/B.
(Łukasz Pacholski) | Foto: Raytheon |
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu