8 kwietnia koncern Boeing poinformował o oblataniu pierwszego seryjnego egzemplarza ciężkiego śmigłowca transportowego CH-47F Chinook Block II przeznaczonego dla lotnictwa armii amerykańskiej.
Powyższe wydarzenie miało miejsce na lotnisku w Filadelfii, gdzie mieści się linia montażowa śmigłowców CH-47F Chinook. Pierwszy egzemplarze to jeden z nielicznych, dotychczas, zamówionych przez Departament Obrony Stanów Zjednoczonych CH-47F Chinook Block II dla US Army – zgodnie z planami, większość z nich powstanie poprzez gruntowną przebudowę wcześniej eksploatowanych śmigłowców CH-47F Block I. Poza maszynami dla US Army Boeing dysponuje obecnie zamówieniem na czternaście sztuk dla Wielkiej Brytanii oraz oczekuje na zawarcie umowy produkcyjnej na 60 egzemplarzy dla Republiki Federalnej Niemiec.
Dodatkowo, w ramach projektu budżetu na rok 2025, Departament Obrony Stanów Zjednoczonych zakłada uruchomienie wieloletniego programu modernizacji CH-47F do nowego standardu. Drugim ważnym elementem ma być także produkcja eksportowa dla kolejnych użytkowników oraz projekty modernizacji już dostarczonych CH-47F.
Nowa wersja charakteryzuje się zredukowanymi kosztami eksploatacji, co ma związek ze zmniejszeniem procedur obsługowych wynikających z zastosowania nowych rozwiązań konstrukcyjnych. Dodatkowo Boeing pracuje także nad nowymi zestawami łopat wirników, które pozwolą na zwiększenie możliwości operacyjnych (według obliczeń, w środowisku gorącym i wysokogórskim udźwig ma wzrosnąć o około 300 kg). Jednocześnie Block II ma stanowić element dalszego rozwoju konstrukcji, który umożliwi wieloletnią eksploatację śmigłowców u boku wiropłatów nowej generacji – m.in. V-280 Valor oraz już używanych UH-60M Black Hawk.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu