Zaloguj

MSPO 2022: Pojazd podwodny Saab AUV62-AT

Autonomiczny pojazd podwodny AUV62-AT na stoisku Saab w Kielcach. Fot. Andrzej Nitka

Podczas Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach koncern Saab zaprezentował autonomiczny pojazd podwodny AUV62-AT przeznaczony do szkolenia w zwalczaniu okrętów podwodnych.

Wykorzystanie prawdziwych okrętów podwodnych w szkoleniu załóg jednostek pływających i statków powietrznych w zakresie zwalczania okrętów podwodnych (ZOP) jest kosztowne a czasami w ogóle nie jest możliwe np. gdy dana marynarka wojenna nie dysponuje jednostkami tej klasy. Pojazd AUV62-AT pozwala zarówno na obniżenie jego kosztów, jak i rozwiązanie opisanej wyżej sytuacji.

Pojazd ten w jest pełni autonomicznym i zaprojektowanym do prowadzenia długotrwałych misji podwodnych. Systemy nawigacyjne zamontowane na jego pokładzie przekazuje aktualną pozycję AUV62-AT, co umożliwia jego odzyskanie w razie awarii. Pojazd jest kontrolowane przy pomocy komputera planowania i analizowania misji i można go zaprogramować tak, by działał w pełni automatycznie, zadać określoną trasę albo wykonywał zadanie w zdefiniowanym obszarze. Dodatkowo jego oprogramowanie pozwala na optymalizowanie trasy, tak by maksymalnie wykorzystać jego możliwości w danych warunkach.

Komputer pokładowy pojazdu jest wyposażony w oprogramowanie, które może zmienić jego zachowanie w zależności od taktyki przyjętej przez okręty ZOP. Raz symuluje bardzo ostrożny okręt podwodny, by za chwilę działać agresywniej. Co zrozumiałe może on zmieniać prędkość i głębokość zanurzenia, jak również kurs czy charakterystykę akustyczną. Daje to marynarzom możliwość przygotowani ich na zmienne warunki taktyczne, jakie mogą spotkać w czasie prawdziwych działań bojowych.

AUV62-AT jest elastyczny i może być wykorzystywany w szkoleniu zarówno operatorów systemów sonarowych, personelu dowodzącego jak i operatorów uzbrojenia ZOP. Potrafi on generować hałas i echa sonarowe, takie same jak wytwarzane przez prawdziwy okręt. Wszystko to dzięki zamontowanym w kadłubie emiterom akustycznym jak i holowanemu przetwornikowi imitującemu fizyczne właściwości okrętu podwodnego. Zarówno na kadłubie jak i na holowanej linie znajdują się hydrofony wychwytując emisje stacji hydrolokacyjnych zarówno okrętowych jak i tych zamontowanych w torpedach.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc