25 sierpnia japoński koncern stoczniowy Mitsubishi Heavy Industries (MHI) został oficjalnie wybrany na głównego wykonawcę w programie, którego celem jest pozyskanie nowych fregat określanych obecnie roboczo jako „New class FFM” (lub Shingata FFM).
Podwykonawcą MHI w nowym programie została korporacja stoczniowa Japan Marine United Corporation (JMU). Stosowne dokumenty dotyczące opracowania projektu nowych jednostek Agencja Zamówień Wojskowych ATLA (Acquisition, Technology & Logistics Agency jap. Bōei sōbi-chō) podpisała z oboma wymienionymi powyżej podmiotami już 31 marca bieżącego roku. W tym samym dniu Ministerstwo Obrony Japonii oficjalnie poinformowało, że wnioskowało o zwiększenie budżetu obronnego na rok 2024 o 13,4% w porównaniu do roku bieżącego. Jeśli zostanie on zaakceptowany, oznacza to, że na zbrojenia w przyszłym roku Japonia będzie mogła przeznaczyć niemal 53 mld USD, co stanowiłoby największy budżet od zakończenia II wojny światowej.
Projekt nowych jednostek bazuje w znacznej części na projekcie, wdrażanych obecnie do służby w Japońskich Morskich Siłach Samoobrony, fregat typu Mogami (typ 30FFM). Na dzień dzisiejszy w służbie znajdują się cztery pierwsze jednostki tego typu, a dwie kolejne Yahagi (FFM 5) oraz Agano (FFM 6) mają zostać przekazane odbiorcy odpowiednio w obecnym oraz przyszłym roku. Oryginalnie Japonia planowała pozyskać łącznie 22 fregaty typu Mogami, obecnie liczba ta została zredukowana do 12. Kolejne 12 mają stanowić nowe jednostki zbudowane w ramach programu „New class FFM”, przy czym w przyszłym roku zaplanowano sfinansowanie dwóch pierwszych (kosztem ok. 1,19 mld USD).
W porównaniu od fregat typu Mogami, nowe jednostki otrzymają bardziej rozbudowane możliwości wykrywania i zwalczania okrętów podwodnych przeciwnika. W tym celu wyposażone zostaną w sonar kadłubowy nowej generacji, a także sonar holowany o zmiennej głębokości zanurzania (VDS) oraz linearny zestaw hydrofonów holowanych (TASS). Nowe fregaty mają się także charakteryzować jeszcze większym poziomem automatyzacji, a co za tym idzie liczbą załogi utrzymaną na poziomie 90 osób (tyle samo co na obecnych fregatach). Projektowane jednostki mają być większe od najnowszych fregat JMSS, ich wyporność standardowa ma oscylować w granicach 4880 ton (vs 3900 ton Mogami) przy wymiarach kadłuba 142 x 17 m (vs 133 x 16,3 m w przypadku obecnych fregat). Układ napędowy ma być bardzo zbliżony, lub wręcz identyczny z tym zastosowanym na jednostkach typu 30FFM tj. skonfigurowany w układzie CODAG z dwoma silnikami wysokoprężnymi oraz pojedynczą turbiną gazową (zapewne Rolls Royce MT30). Prędkość maksymalna ma przekraczać 30 węzłów. Także uzbrojenie ma być bardzo podobne i składać się będzie z pojedynczej armaty BAE Systems Mk45 Mod.4 kal. 127 mm/64, 16 pojemników transportowo – startowych kierowanych pocisków przeciwokrętowych typu Mitsubishi Heavy Industries SSM-2 (Type 17), rakietowego systemu obrony bezpośredniej Raytheon SeaRAM. Zwalczanie środków napadu powietrznego w odległości powyżej 50 km od okrętu realizowane z kolei będzie z wykorzystaniem pocisków typu SAM-4 (Type 03 Medium-Range Surface-to-Air Missile, maru-san-shiki-chu-kyori-chi-tai-kuu-yuudou-dan) przechowywanych i odpalanych z wyrzutni VLS typu Mk41. Z tej samej wyrzutni wystrzeliwane będą mogły być także rakietotorpedy typu Type 07 Vertical Launch Anti-Submarine Rocket (07-shiki suichoku hassha gyorai tōsha roketto) a także pociski z rodziny ESSM. Na pokładzie dziobowym mają być zainstalowane dwa ośmiokomorowe moduły tego typu. Poza śmigłowcem Sikorsky SH-60L na pokładzie bazować będą także bezzałogowe aparaty latające (UAV) typu Insitu ScanEagle 2 lub Shield AI V-BAT 128. Z rufowego doku operować będą natomiast nawodne i podwodne pojazdy bezzałogowe (USV i UUV). Nowe okręty otrzymają także całkowicie przeprojektowany maszt zintegrowany, który otrzyma także większą liczbę anten ścianowych 12 (vs 8 na Mogami). Cały maszt zostanie także odwrócony o 45˚ względem tego instalowanego na obecnych fregatach.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu