Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Mitsubishi zbuduje nowe fregaty dla Japońskich Morskich Sił Samoobrony

Wizja artystyczna najnowszych fregat, które budowane będą dla Japońskich Morskich Sił Samoobrony. Fot. ATLA

25 sierpnia japoński koncern stoczniowy Mitsubishi Heavy Industries (MHI) został oficjalnie wybrany na głównego wykonawcę w programie, którego celem jest pozyskanie nowych fregat określanych obecnie roboczo jako „New class FFM” (lub Shingata FFM).

Podwykonawcą MHI w nowym programie została korporacja stoczniowa Japan Marine United Corporation (JMU). Stosowne dokumenty dotyczące opracowania projektu nowych jednostek Agencja Zamówień Wojskowych ATLA (Acquisition, Technology & Logistics Agency jap. Bōei sōbi-chō) podpisała z oboma wymienionymi powyżej podmiotami już 31 marca bieżącego roku. W tym samym dniu Ministerstwo Obrony Japonii oficjalnie poinformowało, że wnioskowało o zwiększenie budżetu obronnego na rok 2024 o 13,4% w porównaniu do roku bieżącego. Jeśli zostanie on zaakceptowany, oznacza to, że na zbrojenia w przyszłym roku Japonia będzie mogła przeznaczyć niemal 53 mld USD, co stanowiłoby największy budżet od zakończenia II wojny światowej.

Projekt nowych jednostek bazuje w znacznej części na projekcie, wdrażanych obecnie do służby w Japońskich Morskich Siłach Samoobrony, fregat typu Mogami (typ 30FFM). Na dzień dzisiejszy w służbie znajdują się cztery pierwsze jednostki tego typu, a dwie kolejne Yahagi (FFM 5) oraz Agano (FFM 6) mają zostać przekazane odbiorcy odpowiednio w obecnym oraz przyszłym roku. Oryginalnie Japonia planowała pozyskać łącznie 22 fregaty typu Mogami, obecnie liczba ta została zredukowana do 12. Kolejne 12 mają stanowić nowe jednostki zbudowane w ramach programu „New class FFM”, przy czym w przyszłym roku zaplanowano sfinansowanie dwóch pierwszych (kosztem ok. 1,19 mld USD).

W porównaniu od fregat typu Mogami, nowe jednostki otrzymają bardziej rozbudowane możliwości wykrywania i zwalczania okrętów podwodnych przeciwnika. W tym celu wyposażone zostaną w sonar kadłubowy nowej generacji, a także sonar holowany o zmiennej głębokości zanurzania (VDS) oraz linearny zestaw hydrofonów holowanych (TASS). Nowe fregaty mają się także charakteryzować jeszcze większym poziomem automatyzacji, a co za tym idzie liczbą załogi utrzymaną na poziomie 90 osób (tyle samo co na obecnych fregatach). Projektowane jednostki mają być większe od najnowszych fregat JMSS, ich wyporność standardowa ma oscylować w granicach 4880 ton (vs 3900 ton Mogami) przy wymiarach kadłuba 142 x 17 m (vs 133 x 16,3 m w przypadku obecnych fregat). Układ napędowy ma być bardzo zbliżony, lub wręcz identyczny z tym zastosowanym na jednostkach typu 30FFM tj. skonfigurowany w układzie CODAG z dwoma silnikami wysokoprężnymi oraz pojedynczą turbiną gazową (zapewne Rolls Royce MT30). Prędkość maksymalna ma przekraczać 30 węzłów. Także uzbrojenie ma być bardzo podobne i składać się będzie z pojedynczej armaty BAE Systems Mk45 Mod.4 kal. 127 mm/64, 16 pojemników transportowo – startowych kierowanych pocisków przeciwokrętowych typu Mitsubishi Heavy Industries SSM-2 (Type 17), rakietowego systemu obrony bezpośredniej Raytheon SeaRAM. Zwalczanie środków napadu powietrznego w odległości powyżej 50 km od okrętu realizowane z kolei będzie z wykorzystaniem pocisków typu SAM-4 (Type 03 Medium-Range Surface-to-Air Missile, maru-san-shiki-chu-kyori-chi-tai-kuu-yuudou-dan) przechowywanych i odpalanych z wyrzutni VLS typu Mk41. Z tej samej wyrzutni wystrzeliwane będą mogły być także rakietotorpedy typu Type 07 Vertical Launch Anti-Submarine Rocket (07-shiki suichoku hassha gyorai tōsha roketto) a także pociski z rodziny ESSM. Na pokładzie dziobowym mają być zainstalowane dwa ośmiokomorowe moduły tego typu. Poza śmigłowcem Sikorsky SH-60L na pokładzie bazować będą także bezzałogowe aparaty latające (UAV) typu Insitu ScanEagle 2 lub  Shield AI V-BAT 128. Z rufowego doku operować będą natomiast nawodne i podwodne pojazdy bezzałogowe (USV i UUV). Nowe okręty otrzymają także całkowicie przeprojektowany maszt zintegrowany, który otrzyma także większą liczbę anten ścianowych 12 (vs 8 na Mogami). Cały maszt zostanie także odwrócony o 45˚ względem tego instalowanego na obecnych fregatach.

Teldat
Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc