Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Kontrakt na kanadyjskie okręty zaopatrzeniowe

15 czerwca w Gatineau w prowincji Quebec, w obecności Ministrów Obrony oraz Zamówień Publicznych, odbyło się uroczyste podpisanie umowy ze stocznią Seaspan w Vancouver na budowę dwóch okrętów wsparcia logistycznego typu Protecteur.

Kontrakt opiewa na kwotę 2,4 mld USD i jest częścią narodowej strategii odbudowy floty NSPS (National Shipbuilding Procurement Strategy). Historia tego programu sięga pierwszej połowy, pierwszej dekady XXI wieku, jego początek datowany jest bowiem już na 2004 rok. Stosowne umowy planowano podpisać w 2009 roku, co miało umożliwić wprowadzenie dwóch nowych „logistyków” do służby już w 2011 roku. Tak się jednak nie stało gdyż w 2010 rząd federalny zdecydował się o włączeniu programu JSS w skład NSPS, co ostatecznie zostało sformalizowane w 2011 roku. W czerwcu 2013 roku, ogłoszono że projekt nowych kanadyjskich okrętów bazować będzie na niemieckich okrętach wsparcia typu Berlin (Typ 702) z pewnymi modyfikacjami, do których należą m.in.: zdolność do przewozu 9600 m3 paliwa okrętowego, 550 m3 wody słodkiej, 160 ton amunicji, 280 ton prowiantu, 100 ton ładunków suchych oraz 32 kontenery. Rozbudowane ma zostać także zaplecze szpitalne, na okrętach ma być lazaret z 45 łóżkami w sali ogólnej oraz 4 na intensywnej terapii. Na pokładzie mają także stacjonować dwa śmigłowce CH-148 Cyclone. Okręty mają otrzymać także aktywne i pasywne systemy WE, systemy demagnetyzacyjne oraz holowaną pułapkę przeciwtorpedową AN/SLQ-25 Nixie.

25 października 2013 roku, Minister Obrony poinformował że nowe jednostki otrzymają nazwy Queenston oraz Châteauguay. Jednak 12 września 2017 roku zdecydowano się na zmianę tych nazw odpowiednio na Protecteur oraz Preserver. W związku ze znacznymi opóźnieniami programu, a także ówczesnym przestojem w budowie okrętów dla Kanadyjskiej Straży Granicznej, zdecydowano się przyspieszyć proces budowy logistyków. Dlatego też wstępną umowę na ich budowę podpisano w lutym 2017 roku, a faktyczną, choć ograniczoną, budowę prototypowej jednostki rozpoczęto w czerwcu 2018 roku. Całkowity koszt pozyskania dwóch JSS zamknie się kwotą 4,1 mld USD, z czego na samą fazę projektowania przeznaczono 1 mld USD. Prototypowa jednostka ma podnieść banderę w 2023 roku a druga dwa lata później.

(Marcin Chała) Foto: Seaspan Shipyards
Teldat
Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc