11 stycznia w należącej do koncernu Austal USA stoczni w Mobile w stanie Alabama zwodowano bezzałogową jednostkę nawodną Vanguard OUSV3 (Overlord Unmanned Surface Vessel).
Vanguard jest pierwszą jednostką zbudowaną w ramach drugie fazy programu Overlord, którego głównym celem jest utworzenie amerykańskiej „flotylli duchów” OGF (ang. Overlord Ghost Fleet). Jednostki do niej należące mają stanowić „poligon doświadczalny” dla realizowanego na rzecz US Navy programu budowy bezzałogowych jednostek nawodnych o dużej wyporności LUSV (Large Displacement USV). Mają się one legitymować wypornościami od 1000 do 2000 ton i długością kadłuba 61-91 m.
Pierwszy etap programu Overlord zainicjowany został w 2018 roku i w jego ramach pozyskano trzy bezzałogowce nawodne dwóch różnych typów. Pierwszy nazwany Nomad (OUSV 2) został odkupiony od cywilnego operatora (eks-M/V Riley Claire) i zbudowany został w stoczni Swiftships LLC z siedzibą w Morgan City w stanie Luizjana. Należy on do serii Swiftships’ 175 ft. Fast Supply Vessel (FSV). Legitymuje się wymiarami 53,5 x 7,62 x 4,11 m. Napęd stanowią cztery silniki wysokoprężne Cummins QSK 50 o mocy po 1324 kW, które poprzez przekładnie redukcyjne Twin Disc MGX 6848, napędzają cztery pędniki wodnostrumieniowe Marine Jet Power MJP 650 CSU, dzięki czemu może on uzyskać prędkości przekraczające 30 węzłów. Pozostałe dwie jednostki tj. Ranger (OUSV 1) oraz Mariner (OSUV 4) zbudowane zostały na zamówienie US Navy w stoczni Gulf Craft LLC, która swoją siedzibę ma w leżącej nad Zatoką Meksykańską miejscowości Franklin w stanie Luizjana. Bazują one na projekcie jednostek zaopatrzeniowych serii 206’. Bliźniacze jednostki legitymują się wymiarami 62,79 x (59,13 na LW) x 9,75 x 2,90 m. Ich napęd stanowi pięć silników wysokoprężnych Cummins QSK60 o mocy po 1971 kW, które poprzez pięć przekładni redukcyjnych MGX 61500SC napędzają pięć pędników wodnostrumieniowych Hamilton HT810. Przy poruszaniu się bez ładunku prędkość wynosi 38 węzłów. Pokład ładunkowy o wymiarach 41,6 x 8,1 m umożliwia przyjęcie dwóch kontenerów TEU w części dziobowej oraz czterech kontenerów 40 stopowych w części rufowej (lub zamiennie do ośmiu kolejnych TEU). Przyjęty do służby 23 sierpnia 2022 roku Mariner otrzymał znacznie bogatsze wyposażenie elektronicznej, w tym system dowodzenia kompatybilny z systemem AEGIS. Dzięki wykorzystaniu szyfrowanego połączenia satelitarnego możliwa jest sprawna współpraca pomiędzy nim a załogowymi okrętami.
Zbudowany przez Austal USA OUSV 3 legitymuje się zbliżoną długością co bliźniacze konstrukcje (62,5 m), jednak wg przedstawicieli US Navy ma mieć większą wyporność, co umożliwi zabranie większej ilości kontenerów. Przy budowie Vanguarda inżynierowie z Austala ściśle współpracowali z kolegami z firmy L3Harris Technologies. Co warto podkreślić w chwili wodowania jednostka ta jest praktycznie gotowa do realizacji zadań. Pierwszym zadaniem nowego bezzałogowca będzie pokonanie „standardowej” trasy tranzytowej z Zatoki Meksykańskiej do miejsca stałej dyslokacji w bazie morskiej w San Diego w stanie Kalifornia via Kanał Panamski, której długość wynosi ok 4400 Mm. Starsi „bracia” trasę to pokonali w 98% w trybie autonomicznym, jedynie przejście przez Kanał Panamski wymagało zaokrętowania liczącej sześć osób załogi. Vanguard dołączy do innych bezałogowców, wchodzących w skład, utworzonego 13 maja 2022 roku, 1.Dywizjonu jednostek bezzałogowych USVDIV-1 (USV Division 1). W kwietniu 2023 roku ustalono że US Navy pozyska łącznie 10 jednostek typu LUSV, z których pierwsza zakupiona ma zostać w 2025 roku. Zgodnie z założeniem w połowie obecnego stulecia US Navy ma być flotą hybrydową w której 40% jednostek będzie bezzałogowych.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu