Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Kolejne Huginy do Kormoranów II

Pojazd podwodny Hugin 1000MR na rufie ORP Kormoran. Fot. Tomasz Grotnik

Kongsberg Maritime poinformował o zawarciu kontraktu ze stocznią Remontowa Shipbuilding S.A. z Gdańska na dostawę trzech zestawów autonomicznych pojazdów podwodnych Hugin oraz powiązanych systemów pozycjonowania i łączności podwodnej HiPAP do trzech nowo budowanych niszczycieli min Kormoran II dla Marynarki Wojennej RP.

Łączna wartość kontraktu przekracza 10 mln EUR, a wspomniane na wstępie wyposażenie przeznaczone jest do kolejnych drugiej trójki Kormoranów II, które zakontraktowano latem tego roku. Te trzy okręty zostaną przekazane do eksploatacji w latach 2026-2027.

Trzy zestawy autonomicznych pojazdów podwodnych AUV (Autonomous Underwater Vehicle) Hugin i systemów HiPAP (High Precision Acoustic Positioning system) zostaną dostarczone do stoczni w ciągu najbliższych czterech lat, aby dopasować się do harmonogramu dostaw okrętów. Obecny kontrakt jest kontynuacją wcześniejszych umów na udaną integrację systemów Hugin i HiPAP na pierwszych trzech jednostkach tego typu.

Autonomiczne pojazdy podwodne Hugin (nazwa pochodzi od jednego z kruków najważniejszego nordyckiego boga – Odyna) cechują się dużą zwrotnością i doskonałą statecznością, co pozwala na zbieranie danych wysokiej jakości. Hydrodynamiczny kształt, dokładne sensory i duża pojemność baterii akumulatorów sprawiają, że pojazdy te są często wybierane przez instytucje rządowe i siły zbrojne na całym świecie.

Jedną z zalet Huginów jest ich modułowa platforma i szeroki zakres opcji. W przypadku konfiguracji wybranej do nowych Kormoranów II będą one wyposażone w:
- sonar interferometryczny z aperturą syntetyczną Kongsberg HISAS 1032 (High Resolution Iterferometric Synthetic Aperture Sonar) oferujący daleki zasięg, wysoką rozdzielczość obrazów i batymetrii;
- echosondę wielowiązkową Kongsberg EM2040, standardowy w branży sonar do mapowania batymetrycznego;
- kolorową kamerę rozdzielczości UHD z panelem oświetleniowym LED do akwizycji obrazów optycznych o wysokiej rozdzielczości;
- sonar aktywny OAS (Obstacle Avoidance System) do unikania przeszkód podwodnych;
- system wodowania i wybierania LARS (Launch And Recovery System) o niskiej sygnaturze magnetycznej;
- zaawansowany system nawigacji inercyjnej Kongsberg Sunstone zapewniający dokładność położenia pojazdu w toni.

Zdolny do w pełni autonomicznych operacji bez wsparcia z okrętu, Hugin jest również zaprojektowany do współpracy z rodziną systemów HiPAP. Umożliwia to bardzo dokładne aktualizowanie pozycji pojazdu, a także łączność w czasie rzeczywistym w celu określenia statusu AUV, zapewnienia jakości działania czujników i zamiany planu misji w jej trakcie.

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc