15 grudnia, w czasie obrad Sejmowej Komisji Obrony Narodowej, Szef Inspektoratu Uzbrojenia płk Artur Kuptel, poinformował o skierowaniu do konsorcjum krajowych podmiotów zaproszenia do negocjacji w sprawie podpisania umowy na zakup zdalnie sterowanego systemu wieżowego ZSSW-30.
Powyższa decyzja to wynik zakończenia protokołu z badań kwalifikacyjnych, co miało miejsce 1 października tego roku. Wówczas zakładano, że podpisanie umowy może mieć miejsce na początku przyszłego roku. Umowa na realizację projektu rozwojowego Zdalnie Sterowany System Wieżowy z armatą kalibru 30 mm (ZSSW-30), została podpisana 29 marca 2013 roku. Jej stronami były Narodowe Centrum Badań i Rozwoju oraz konsorcjum Huta Stalowa Wola S.A. i WB Electronics S.A. (Grupa WB). Same badania kwalifikacyjne, w których wzięły udział dwa pojazdy z prototypowymi wieżami, rozpoczęły się w styczniu 2020 roku i zostały podzielone na kilka etapów. Obejmowały one badania trakcyjne, a także ogniowe, w tym strzelania z 30 mm armaty Mk44S i 7,62 mm UKM-2000, a także odpalenia przeciwpancernych pocisków kierowanych Spike LR. Pierwszym typem pojazdów zintegrowanym z ZSSW-30 mają być kołowe transportery opancerzone Rosomak.
Projekt ZSSW-30 to doskonały przykład wysokich kompetencji polskiego przemysłu obronnego i współpracy, firm należących do Polskiej Grupy Zbrojeniowej ‒ oprócz HSW S.A. także PCO S.A. i Rosomak S.A., z partnerami należącymi do Grupy WB – WB Electronics S.A. i Arex Sp. z o.o. Uzbrojona w 30/40 mm armatę napędową Northrop Grumman Mk44S, dostosowaną do prowadzenia ognia amunicją z programowalnym momentem rozcalenia, o szybkostrzelności do 200 strz./min, a także 7,62 mm uniwersalny karabin maszynowy UKM-2000 oraz podwójną wyrzutnię ppk Spike LR (LR 2) początkowo będzie montowana na podwoziach Rosomaków (ze względu na wzrost liczby wozów planowanych do zamówienia z 206 ponad 300 niezbędne będzie wyprodukowanie części pojazdów od podstaw, choć pierwotnie zamierzano uzbroić w nowe wieże wcześniej wyprodukowane KTO bazowe). Skuteczne użycie uzbrojenia, w tym w ruchu, umożliwia dwupłaszczyznowy układ stabilizacji i zaawansowany system kierowania ogniem klasy „killer-killer”, integrujący m.in. niezależne dzienno-nocne, stabilizowane przyrządy obserwacyjno-celownicze dowódcy (panoramiczny) i działonowego.
Według aktualnych planów resort obrony zamierza zamówić 341 kołowych wozów bojowych w takiej konfiguracji. W perspektywie kilku lat odmiana ZSSW-30 będzie montowana także na Nowych Bojowych Pływających Wozach Piechoty Borsuk (prototyp przechodzi aktualnie badania zakładowe), których MON zamierza zamówić nawet ponad 500. Nie dziwi zatem, że ZSSW-30 to dla Huty Stalowa Wola S.A., ale także wielu innych podmiotów polskiego przemysłu obronnego, produkt niezwykle ważny, który będzie przedmiotem dostaw przez co najmniej dekadę.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Bardzo dobre info. ZSSW-30 to jeden z najważniejszych programów polskiej zbrojeniówki a kontrakt na zakup tego systemu uzbrojenia oprócz partii przedseryjnej powinien obejmować produkcję możliwie jak największej ilości tych wież zarówno dla KTO Rosomak jak i dla BWP Borsuk oczywiście w wieloletniej perspektywie gwarantując w ten sposób optymalną cenę jednostkową jak i stabilność produkcji i rozwoju dla polskiego przemysłu na dziesięć lub więcej lat oraz konieczną płynność i konsekwencję w modernizacji armii. Warto od razu zabezpieczyć w ramach tego kontraktu wieloletnie wsparcie eksploatacji, szkolenia i serwis dla tych wież u producenta aby kompleksowo wykonać cały program. Ważne jest także aby jak najszybciej zająć się sprawą rozbudowy zdolności produkcyjnych i modernizacją odpowiednich zakładów zbrojeniowych. Powodzenia!