23 grudnia Departament Obrony Stanów Zjednoczonych poinformował o podpisaniu umowy z koncernem Boeing w sprawie dostaw ciężkich śmigłowców transportowych CH-47F Chinook Block II. Jest to pierwsza, duża, umowa obejmująca nową wersję wiropłata.
Ramowy kontrakt o maksymalnej wartości 497,1 mln USD ma obowiązywać do końca 2025 roku. W momencie podpisania nie uruchomiono finansowania – poszczególne zlecenia będą kierowane w stosownym momencie. Co należy podkreślić, jest to pierwsza duża umowa na standardowe CH-47F Block II dla US Army – dotychczas Boeing uzyskał zamówienia na jedynie sześć egzemplarzy w ramach dwóch umów wstępnych. Biorąc pod uwagę ich wartości oraz grudniowy kontrakt, Boeing może liczyć na dostarczenie około piętnastu śmigłowców. Większość z nich ma powstać poprzez gruntowną przebudowę eksploatowanych obecnie CH-47F Block I. Obecnie konfiguracja Block II jest zamawiana na potrzeby amerykańskich sił specjalnych (MH-47G Block II) oraz pierwszego klienta eksportowego – Wielkiej Brytanii. Dostawy sześciu, zamówionych dotychczas, CH-47F Chinook Block II do US Army zaplanowano do końca listopada 2024 roku.
Nowa wersja charakteryzuje się ograniczonymi kosztami eksploatacji, co ma związek ze zmniejszeniem procedur obsługowych wynikających z zastosowania nowych rozwiązań konstrukcyjnych. Dodatkowo Boeing pracuje także nad nowymi zestawami łopat wirników, które pozwolą na zwiększenie możliwości operacyjnych (według obliczeń, w środowisku gorącym i wysokogórskim udźwig ma wzrosnąć o około 300 kg). Jednocześnie Block II ma stanowić element dalszego rozwoju konstrukcji, który umożliwi wieloletnią eksploatację śmigłowców u boku wiropłatów nowej generacji – m.in. V-280 Valor, który został wybrany jako następca dla UH-60 Black Hawk.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu