Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Cztery podmioty w walce o dezaktywację ostatnich Kobbenów

Cztery podmioty przesłały swoje oferty w postępowaniu dotyczącym wyokrętowania baterii akumulatorów z dwóch ostatnich okrętów typu Kobben. Fot. Łukasz Pacholski

3 lutego Komenda Portu Wojennego w Gdyni poinformowała, że w postępowaniu przetargowym dotyczącym wyokrętowania baterii akumulatorów oraz oprzyrządowania zgłosiło się czterech oferentów.

Lista firm obejmuje: Balt Yard Sp. z o.o. z Gdyni (wartość oferty 786 tys. PLN brutto), Gdańską Stocznię Remontową S.A. z Gdańska (1 mln PLN brutto), NET MARINE – Marine Power Service Sp. z o.o. ze Szczecina (1,1 mln PLN brutto) i PGZ Stocznię Wojenną Sp. z o.o. z Gdyni (1,2 mln PLN brutto). Wszystkie oferty zmieściły się w zakładanym na 1,5 mln PLN brutto budżecie. Biorąc pod uwagę fakt, że jedynym elementem podlegającym klasyfikacji jest cena, wybór oferenta wydaje się przesądzony.

Przetarg ogłoszono 25 stycznia tego roku. Prace mają objąć ostatnie dwa okręty podwodne typu Kobben – ORP Bielik i ORP Sęp. Po usunięciu baterii produkcji greckiej firmy Sunlight o masie ok. 90 ton z dwóch jam na każdym z okrętów, zostanie w nich umieszczony balast (prawdopodobnie betonowy), aby jednostki zachowały stateczność. Dodatkowo usługodawca ma wykonać: dwie sztuki linii oświetlenia zapewniające oświetlenie wnętrza poprzez podłączenie do skrzynki zasilającej z mola, zamknięcie włazu wejściowego na kiosk okrętu (zamknięcie na kłódkę) i drewnianą lub aluminiową pokrywę górnego włazu w kiosku. Ponadto ma wykonać osłony zabezpieczające wszystkie otwory technologiczne w górnej części kiosku.

Jest to jeden z ostatnich etapów służby obu okrętów, obecnie brak informacji odnośnie terminu oficjalnego opuszczenia bander i ich wycofania z eksploatacji.

Według obecnych informacji Kobbeny mają zostać zastąpione przez pochodzące ze Szwecji okręty podwodne typu A17. Pomimo ogłoszenia decyzji o rozpoczęciu negocjacji ze stroną szwedzką w listopadzie 2019 r. nadal brak oficjalnego terminu podpisania umowy. Być może ma to związek z nowymi propozycjami strony szwedzkiej, które obejmą „rozwiązanie pomostowe” nie tylko dla Dywizjonu Okrętów Podwodnych.

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc