6 września w głównej bazie morskiej Marynarki Wojennej Islamskiej Republiki Pakistanu (Pākistān Bahrí'a) PN Dockyard Karachi w Karaczi, odbyła się uroczystość wcielenia do dwóch nowych okrętów.
Nowymi nabytkami Pākistān Bahrí'a zostały: korweta PNS Babur (F 280) typu Babur oraz oceaniczny okręt patrolowy Hunain (F 273) typu OPV 2600 (znany też jako typ Yarmook Batch-II).
Warto w tym miejscu podkreślić dwie bardzo istotne kwestie. Po pierwsze w obu przypadkach są to jednostki prototypowe, dające początek serii odpowiednio czterech (w przypadku korwet) oraz dwóch okrętów w przypadku patrolowca. Drugą kwestią jest to że zbudowane zostały przez zagraniczne koncerny, odpowiednio holenderski Damen Shipyards oraz turecki Pendik Naval Shipyard.
Opiewającą na kwotę ponad 1,5 mld USD umowę na budowę łącznie czterech korwet, podpisano w 2018 roku. Zgodnie z warunkami tego kontraktu dwie pierwsze korwety tj. Babur (F 280) oraz Khaibar (F 282) zbudowane zostały w tureckiej stoczni marynarki wojennej - Istanbul Naval Shipyard (İstanbul Donanma Tersanesi) w Stambule, podczas gdy kolejne dwie tj. Badr (F 281) oraz Tariq (F 283) powstały pakistańskiej stoczni Karachi Shipyard & Engineering Works (KSEW). Budowa prototypowej jednostki zainicjowana została 4 czerwca 2020 roku a zwodowano ją 15 sierpnia 2021 roku. F 282 zwodowano z kolei 25 listopada 2022 roku, podczas gdy F 281 w dniu 20 maja 2022 roku, a F 283 w 2 sierpnia 2023 roku. Projekt pakistańskich korwet bazuje w dużej mierze na zbudowanych dla Tureckiej Marynarki Wojennej (Türk Deniz Kuvvetleri) korwetach typu Ada (powstałych w ramach narodowego programu rozwoju floty o nazwie MILGEM w ilości czterech sztuk). W odróżnieniu od swoich tureckich kuzynów Babury są od nich większe - pełna wyporność to 2888 ton (w porównaniu do 2400 ton w przypadku jednostek t. Ada), także dłuższe - 108,8 x 14,8 x 4,05 m (Ada odpowiednio: 99,56 x 14,4 x 3,9 m). Przenoszone uzbrojenie ma większy potencjał od oryginalnego projektu - pakistańskie jednostki otrzymały szesnastokomorową wyrzutnię pionową (VLS) dla pocisków Albatros NG (morska wersja pocisków MBDA CAMM-ER). Co ciekawe, pakistańskie okręty będą pierwszymi nosicielami tych pocisków na świecie. Inną nowością w dziedzinie uzbrojenia jest najnowszy, opracowany przez turecki koncern Aselsan, dwulufowy system obrony bezpośredniej Gökdeniz kal. 35 mm. Także i w tym przypadku Islamabad będzie pierwszym (poza Turcją) ich użytkownikiem. Uzbrojenie ofensywne stanowi z kolei oręż krajowej produkcji, opracowany przez pakistańską firmę GIDS (Global Industrial & Defence Solutions) pociski przeciwokrętowe Harbach umieszczone w dwóch potrójnych wyrzutniach pojemnikowych. Głównym wyposażeniem radiolokacyjnym jest trójwspółrzędna, pracująca w paśmie E/F (2-4 GHz) stacja Thales SMART-S Mk2 (wyprodukowana na licencji przez Aselsan). Uzupełnieniem jest trudnowykrywalny (LPI), pracujący w paśmie I/J (8-10 GHz) radar przeznaczony do wykrywania celów nawodnych Aselsan ALPER. Podobnie jak w przypadku jednostek t. Ada w podstawie radaru Smart-S Mk2 zainstalowane zostaną anteny systemu walki elektronicznej Aselsan Ares-2N. Babury otrzymały także najnowsze systemy optoelektronicze wyprodukowane w Turcji tzn. Aselsan SeaEye-Ahtapot a także systemy obserwacji w podczerwieni Aselsan PIRI. Wykrywanie zanurzonych okretów podwodnych realizowane będzie z wykorzystaniem sonaru kadłubowego Meteksan Yakamos. Za prawidłową pracę wszystkich systemów odpowiada system dowodzenia walką Havelsan Advent.
Wspomniany wcześniej okręt patrolowy Hunain (F 273) zbudowany została z kolei przez stocznię Damen Shipyards Galati w Gałaczu w Rumunii. Zwodowany został 12 września 2023 roku. Wybór holenderskiego wykonawcy podyktowany został zadowoleniem z eksploatacji dwóch, dostarczonych w 2020 roku, nieco mniejszych patrolowców typu OPV 2200, które w Pakistanie klasyfikowane są jako typ Yarmook (Yarmook F 271 i Tabuk F 272, przekazane odbiorcy odpowiednio 13 lutego i 12 listopada). Stępkę pod przyszłego Hunaina położono 12 października 2022 roku (w tym samym dniu rozpoczęto palenie blach dla drugiej jednostki, dla której wybrano nazwę Yamama F 274). Okręty projektu OPV 2600 legitymują się wypornością pełną ok. 2550 ton przy wymiarach 100,2 x 14,0 x 3,94 m. Napęd skonfigurowany został w układzie CODAD z czterema silnikami wysokoprężnymi Caterpillar 3516E (o mocy po 3000 kW), które poprzez dwie przekładnie zbiorczo–redukcyjne obracają dwoma śrubami o skoku zmiennym i średnicy 3,6 m. Taki układ umożliwi uzyskanie prędkości maksymalnej 22 węzłów, a przy prędkości ekonomicznej 12 w zapewni przebycie do 3500 Mm. Autonomiczność sięgać ma 40 dni. W chwili wcielenia do służby F 273 pozbawiony był części wyposażenia elektronicznego a także wszystkich systemów uzbrojenia. Nie mniej jednak docelowo ukompletowanie tak systemów radiolokacyjnych, jak i uzbrojenia będzie w większości tożsame z tym jakie zainstalowano na korwetach typu Babur tj.: radary Thales Smart-S Mk2, wyrzutnie pocisków przeciwokrętowych typu Harbach, Albatros NG a także system CIWS Gökdeniz kal. 35 mm. Na rufie znajduje się lądowisko dla śmigłowców o dopuszczalnym obciążeniu do 5,5 tony. Zabudowany hangar umożliwia z kolei bazowanie maszyny o długości nie przekraczającej 12 m. Załoga składać się będzie z 88 osób (w tym 20 oficerów i 68 podoficerów i marynarzy) przy czym jest możliwość zabrania na pokład dodatkowych 18 osób.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu