Zaloguj

Azura Polska otwiera zakład produkcyjny w Łodzi

W czwartek 25 lutego, na terenie Łódzkiej Strefy Ekonomicznej firma Azura Polska otworzyła nową fabrykę, w której rozpoczęła produkcję elementów konstrukcyjnych do najnowszego produktu koncernu Airbus Group, jakim jest szerokokadłubowy samolot komunikacyjny A350. W uroczystym otwarciu nowej hali produkcyjnej udział wzięli: Pani Hanna Zdanowska – Prezydent Miasta Łodzi, Pan Eddy Ephrati – Prezes konsorcjum NIMROD Group, Pan Sebastian Magadzio – Prezes Airbus Group Polska, Pan Krzysztof Kusiak – Dyrektor Azura Polska, przedstawiciele firmy Airbus Group, pracownicy Azura Polska oraz zaproszeni przedstawiciele mediów ogólnopolskich i lokalnych. Uroczystego przecięcia biało-czerwonej wstęgi, inaugurującego rozpoczęcie działalności zakładu, dokonali: Pan Eddy Ephrati z Panią Hanną Zdanowską.
Azura Polska to najmłodsza firma konsorcjum Nimrod Group, w skład którego wchodziło do tej pory pięć podmiotów specjalizujących się w produkcji z branży lotniczo-kosmicznej. Najstarsze firmy wchodzące w skład Nimrod Group, to powstałe jeszcze w latach sześćdziesiątych ubiegłego wieku, ESM i Detampel. Pierwsza z nich specjalizuje się w produkcji wielkogabarytowych części podstawowych i standardowych przede wszystkim do samolotów Airbus, Falcon i Rafale. Druga, specjalizuje się w kompleksowej obróbce elementów blacharskich, szczególnie w produkcji dysz wylotowych silników lotniczych i wymienników ciepła. Obie firmy będące podstawą Nimrod Group otrzymały tytuły najlepszych dostawców od Dassault Aviation i Airbus Helicopers. Bazując na tak dobrych doświadczeniach, solidnej wiedzy technologicznej i wysokiej wydajności oraz wykazując dbałość o środowisko naturalne (standard ISO 4001) konsorcjum Nimrod Group określiło kryteria ekspansji na najbliższe lata swojej działalności w postaci włączenia (pozyskania) kolejnych podmiotów specjalizujących się w produkcji i obróbce komponentów i podzespołów z dziedziny lotniczo-kosmicznej.
Jako pierwsza w 2013 r. dołączyła firma Aeroset specjalizująca się w montażu elementów i struktur lotniczych. W kolejnym roku w skład grupy dołączył projekt realizowany od podstaw o nazwie Aerolyce, specjalizujący się w obróbce i malowaniu powierzchni. W 2015 r. szeregi grupy zostały zasilone poprzez nabycie firmy DJP specjalizującej się w nowoczesnych kompozytach o trójwymiarowym plecionym zbrojeniu.
Ostatnim strategicznym posunięciem konsorcjum Nimrod Group było ogłoszenie we wrześniu 2015 r. na Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego w Kielcach powstania firmy Azura Polska. Podczas konferencji prasowej, na której ogłoszono jej powołanie, prezes Airbus Group Polska, Sebastian Magadzio powiedział: Nimrod Group był pierwszym dostawcą, który odpowiedział na zaproszenie do wsparcia długofalowej strategii przemysłowej Airbus Group w Polsce. Zaproszenie to wystosowaliśmy trzy lata temu, kiedy śmigłowiec H225M został po raz pierwszy zaoferowany Ministerstwu Obrony Narodowej. Długofalowa strategia Airbus Group w stosunku do Polski zakłada, że nasz kraj ma szansę na zostanie piątą bazą przemysłową francuskiego koncernu w Europie.
Początkowo najnowszy oddział konsorcjum Nimrod Group planowano zlokalizować w Rumunii, jednak do przeniesienia go do Łodzi przekonał Nimrod Group koncern Airbus Helicopters, który wygrał przetarg na wielozadaniowy śmigłowiec średni dla Sił Zbrojnych RP. Jednak jak zapewniał w Kielcach Prezes Airbus Group Polska Pan Sebastian Magiadzio – …Ta działalność firmy nie ma na razie nic wspólnego z planami zakupu przez polski rząd śmigłowców H225M. Wytworzone tu elementy trafią do samolotów pasażerskich A350. To jest zupełnie inna część działalności Airbus Group. Ma to raczej związek z decyzją, która zapadła dużo wcześniej o utworzeniu w Polsce piątej bazy przemysłowej Airbusa…
Koncepcja rozwoju Nimrod Group opiera się na dwutorowej strategii przemysłowej:
– tworzeniu i modernizacji prototypów oraz produkcji na małą skalę, która pozostaje w oddziałach we Francji – blisko klientów, ich ośrodków badawczo-rozwojowych i centrów doskonalenia. Wysoce zautomatyzowane procesy produkcyjne są opracowywane we Francji, aby zrównoważyć wyższe stawki robocizny;
– gdy proces przemysłowy przechodzi w fazę dojrzałą, produkcja seryjna z powodu konkurencyjności kosztowej jest przenoszona do oddziału Azura Polska. Aby zminimalizować wszelkie ryzyko, oddziały francuskie pozostają drugim źródłem możliwości produkcji.
Najnowszy oddział biznesowy francuskiego konsorcjum Nimrod Group, rozpoczął oficjalnie seryjną produkcję podzespołów metalowych do samolotu komunikacyjnego A350. Dotychczas zostało zamówionych ponad 700 sztuk tego modelu. Współpraca Stelia Aerospace i Airbus Group z Azura Polska zaowocuje udziałem polskiego zakładu w produkcji każdego A350. Produkcja w łódzkiej fabryce zwiększy moce produkcyjne zakładów Nimrod Group we Francji. Wraz z uzyskaniem pełnych możliwości produkcyjnych w Łodzi, docelowo ma powstać w zakładzie około 200 miejsc produkcyjnych, powstawać w niej będzie nie mniej niż 44 tys. części miesięcznie. Z Azura Polska będzie pochodziło 80-90 procent produkcji związanej z realizacją kontraktu. Wieloletni kontrakt z firmą Stelia Aerospace to 3 mln roboczogodzin, co zapewnia stabilne i zaawansowane technologicznie stanowiska pracy w Azura Polska co najmniej do 2024 r. Powstające w zakładzie elementy blaszane będą montowane w samolotach A350 w zakładach w Hamburgu i w Tuluzie.
Początkowa inwestycja Azura Polska w wysokości 1 mln euro została już zrealizowana, m.in. w postaci zakupu maszyn: najnowocześniejszej 3-osiowej, wysokoobrotowej i dwuwrzecionowej obrabiarki CMS przeznaczonej do wycinania, frezowania i wiercenia w technologii CNC oraz czterech sześcioosiowych pras krawędziowych najnowszej generacji TruBend 7036.

Andrzej Wrona

reklam Lockheed Martin
reklama MBDA
  • Reklama Kongsberg
  • reklama Telesystem

PrzemysŁ zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc