VIP-y bedą latać G550

VIP-y bedą latać G550

VIP-y bedą latać G550

21 października Ministerstwo Obrony Narodowej rozstrzygnęło pierwszy z dwóch przetargów, związanych z odbudową zdolności Sił Powietrznych do przewożenia najważniejszych osób w państwie. Iście ekspresowe tempo postępowania, mogące stanowić wzór dla innych programów prowadzonych przez Inspektorat Uzbrojenia, zakończyło się wyborem oferty amerykańskiej firmy Gulfstream Aerospace Corp., która ma dostarczyć dwa odrzutowe samoloty dyspozycyjne G550.

30 sierpnia br. Inspektorat Uzbrojenia zainicjował dwa przetargi dotyczące zakupu samolotów do przewozu rządowych VIP-ów. Pierwszy miał wyłonić dostawcę trzech maszyn kategorii średniej – dwóch nowych i jednej używanej (IU/151/IX-34/ZO/NZOOiB/DOS/Z/2016), drugi dwóch „małych”, dyspozycyjnych (IU/149/IX-34/ZO/PN/DOS/Z/2016). Postępowania miały charakter otwarty, a informacje o nich zostały opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Zainteresowane podmioty miały czas na złożenie ofert do 14 października br. Termin dostawy ustalono na 15 listopada 2017 r. w przypadku obu maszyn „małych” i używanej „średniej”, zaś w przypadku pierwszej maszyny „średniej” nowej produkcji na 15 listopada 2020 r., a drugiej na 15 listopada 2021 r.

Samoloty „małe”

W przypadku samolotów określonych jako „małe”, maszyna zgodnie, z zapisanymi w warunkach przetargu wymaganiami miała charakteryzować się: maksymalną masą startową nie większą niż 42 500 kg (zapis ten eliminował z rywalizacji producentów samolotów klasy Airbusa A318, Embraera EMB-190 czy Antonowa An-148, mających w swojej ofercie także wersje VIP), zasięgiem pozwalającym na wykonanie lotu bez lądowania na odległość co najmniej 5000 km z 14 pasażerami i trzyosobową załogą (2+1) bądź bezpośredni przelot na trasie Warszawa – Nowy Jork z przynajmniej ośmioma pasażerami i załogą. Niezmiernie ważnym wymogiem zawartym w wymaganiach była dostawa obu maszyn do połowy listopada przyszłego roku. Ten zapis nie mógł budzić zdziwienia, gdyż wszystko wskazuje, że koncepcja odbudowy wojskowego potencjału transportu VIP zakłada całkowitą rezygnację z wykorzystania leasingowanych od linii EuroLOT samolotów pasażerskich Embraer EMB-175, których formalny właściciel, po ogłoszeniu przez przewoźnika upadłości w pierwszej połowie 2015 r., jest dziś trudny do ustalenia. Przypomnijmy, że ich eksploatacja w charakterze maszyn do przewozu VIP zakończyć się ma do końca 2017 r. Z tego też względu para nowych odrzutowców dyspozycyjnych ma stanowić uzupełnienie używanego samolotu VIP kategorii średniej i lekkich samolotów transportowych C-295M z 8. Bazy Lotnictwa Transportowego z Krakowa. Oferenci zostali zobowiązani także do przeszkolenia pilotów, pokładowego personelu obsługowego, techników obsługi naziemnej i dostarczenia pakietu logistycznego oraz dokumentacji technicznej i eksploatacyjnej samolotu.

PrzemysŁ zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
bookusertagmagnifiercrossmenulistfunnelsort-amount-asc