Zaloguj

System Obserwacji Dookólnej

System Obserwacji Dookólnej z PCO S.A.

System Obserwacji Dookólnej z PCO S.A. Zaprezentowany na MSPO 2016 prototypowy moździerz samobieżny M120G Rak z zamontowanymi na wieży modułami z kamerami telewizyjnymi i termowizyjnymi Systemu Obserwacji Dookólnej.

Jeszcze w tym roku do jednostek trafią pierwsze moździerze samobieżne M120K Rak wyposażone w System Obserwacji Dookólnej, którego seryjną produkcję uruchomiło niedawno warszawskie PCO S.A. To pierwszy zaawansowany system zwiększający świadomość sytuacyjną załóg wozów bojowych wprowadzony do użycia w Siłach Zbrojnych RP, wpisujący się w aktualne trendy dotyczące urządzeń optoelektronicznych pojazdów wojskowych, wynikające m.in. z doświadczeń konfliktów asymetrycznych.

Premiera Systemu Obserwacji Dookólnej (SOD) miała miejsce podczas ubiegłorocznego Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego – prototypowe urządzenie zamontowane zostało na prototypowym moździerzu M120G na podwoziu gąsienicowym. Nieco przyćmiły ją wówczas inne nowości prezentowane przez firmy Polskiej Grupy Zbrojeniowej, a także i fakt, że system był „gorącą” nowością, o pracach nad którą wcześniej producent publicznie nie informował. Wynikało to m.in. z niezwykle napiętego harmonogramu prac. A system ten zasługuje na uwagę, choćby z tego powodu, że SOD jest obecnie jednym z nielicznych systemów tej klasy na świecie wprowadzonych do seryjnej produkcji i pierwszym, który wejdzie do wyposażenia Wojska Polskiego. Jest też doskonałym przykładem dużej elastyczności PCO S.A., któremu – gdy pojawiło się konkretne zapotrzebowanie – w ciągu nieco ponad roku udało się pokonać drogę od projektu znajdującego się na niezbyt zaawansowanym etapie realizacji do gotowego do produkcji wyrobu, mającego za sobą pomyślne próby i zakwalifikowanego przez użytkownika. Oczywiście, nie byłoby to możliwe, gdyby na przestrzeni ostatniej dekady warszawska spółka stopniowo nie zdobywała nowych kompetencji, m.in. realizując tzw. Program Termowizyjny, a także nie nabierała doświadczeń podczas dwóch wcześniejszych projektów związanych z poprawą świadomości sytuacyjnej załóg wozów bojowych.

Od KDN-1 do SOD-a

W 2006 r., w związku z potrzebą doposażenia kołowych transporterów opancerzonych Rosomak, mających wesprzeć Polski Kontyngent Wojskowy w ramach misji NATO ISAF w Afganistanie, w PCO S.A. powstał system KDN-1 Nyks, przeznaczony do obserwacji bocznych stref pojazdu przez żołnierzy desantu i dowódcę pojazdu, w bazowej odmianie dysponujących niezwykle ograniczonymi możliwościami wykrycia ewentualnego zagrożenia (np. strzelca z granatnikiem przeciwpancernym) w pobliżu pojazdu. W skład systemu wchodziły dwa zespoły dzienno-nocnych kamer, zamontowane na krawędziach płyty stropowej pojazdu, mniej więcej pośrodku przedziału desantowego i monitory do wyświetlania obrazu z nich (dwa 10-calowe w przedziale desantowym i także 10-calowy, wielofunkcyjny terminal na stanowisku dowódcy pojazdu w wieży). Każdy z zespołów kamer miał tory dzienny (telewizyjny) i nocny (LLLTV), zapewniające zasięg obserwacji w dzień ok. 230 m i ok. 150 m w nocy. Kamery były stałoogniskowe i zapewniały pole widzenia w poziomie 53° i 41° w pionie. Obraz w standardzie CCIR był monochromatyczny.
Choć rozwiązanie było doraźne i opracowane w rekordowym tempie, dobrze sprawdziło się w afgańskich warunkach. Doświadczenia konfliktów asymetrycznych, a szczególnie działań w terenie zurbanizowanym, wykazały, że systemy obserwacyjne zwiększające świadomość sytuacyjną załogi – najlepiej zapewniające obserwację w promieniu 360°, niezależne od typowych przyrządów obserwacyjno-celowniczych – są coraz ważniejszym elementem wyposażenia wozów bojowych i pojazdów wojskowych. Dostępność coraz doskonalszych kamer telewizyjnych, termowizyjnych, rozwój metod obróbki i syntezy obrazu pozwalały na upowszechnienie tego typu systemów oraz poprawę ich funkcjonalności – np. wyświetlanie ujednoliconego obrazu panoramicznego na pojedynczym monitorze, czy nawet nakładanie (fuzja) obrazu telewizyjnego i termowizyjnego. W tym właśnie kierunku podążyli konstruktorzy PCO S.A., którzy w 2010 r. rozpoczęli prace nad kolejnym systemem poprawiającym świadomość sytuacyjną, tym razem znacznie bardziej zaawansowanym.

reklam Lockheed Martin

PrzemysŁ zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
bookusercrosslistfunnelsort-amount-asc