Zaloguj

Stulecie Sił Powietrznych Azerbejdżanu

Samoloty mysliwskie MiG-29 azerbejdzanskich sil powietrznych pelnia dyzury bojowe w bazie lotniczej Tagijew od switu do zmroku kazdego dnia, pozostajac w szesciominutowej gotowosci do startu.

Samoloty myśliwskie MiG-29 azerbejdżańskich sił powietrznych pełnia dyżury bojowe w bazie lotniczej Tagijew od świtu do zmroku każdego dnia, pozostając w sześciominutowej gotowości do startu.

Siły Zbrojne Azerbejdżanu, w tym także lotnictwo wojskowe, powstały 26 czerwca 1918 r. W dwa lata później Azerbejdżan utracił niepodległość i wszedł w skład Związku Socjalistycznych Republik Radzieckich, wraz ze swoimi siłami zbrojnymi. 30 sierpnia 1991 r. Azerbejdżan ogłosił niepodległość, która została formalnie uznana 18 października 1991 r. 21 grudnia 1991 r. Azerbejdżan przystąpił do Wspólnoty Niepodległych Państw. Od ogłoszenia niepodległości trwa konflikt z Armenią o Górski Karabach. Azerbejdżan, to państwo położone na pograniczu Europy i Azji nad Morzem Kaspijskim, graniczące z Federacją Rosyjską, Gruzją, Armenią, Iranem i Turcją.

Azerbejdżan jest znany jako „Kraj Płomieni” – z powodu wypalania gazów przy wydobyciu ropy naftowej w specjalnych otwartych palnikach. Kraj ten odzyskał niepodległość wraz z rozpadem ZSRR w 1991 r. Siły Zbrojne Azerbejdżanu zostały ponownie powołane do życia 9 października 1992 r. Obecnie Siły Powietrzne i Obrony Powietrznej Azerbejdżanu są największe na całym Kaukazie, mając około 8000 osób personelu, a w całych Siłach Zbrojnych państwa służy około 70  000 oficerów, podoficerów i żołnierzy.
Główna baza Sił Powietrznych i Obrony Powietrznej Azerbejdżanu znajduje się w Tagijewie (Nasosnaja). Jest to poradziecka baza lotnicza, która przeszła wiele poważnych modernizacji. W Tagijewie stacjonuje eskadra samolotów myśliwskich MiG-29, które są w służbie od 2007 r.
Baza lotnicza znajduje się na północny zachód od stolicy kraju, Baku, niedaleko od miasta Sumgait. Zanim zaczęły tu latać myśliwce MiG-29, jednostka była wyposażona w samoloty myśliwskie MiG-25 (jednomiejscowe bojowe MiG-25PD i dwumiejscowe szkolno-bojowe MiG-25PU) oraz rozpoznawcze MiG-25RB, które zostały wycofane w 2006 r. Stacjonowało tu także 10 samolotów bombowych Su-24, ale zostały wycofane w 2010 r. (zachowano dwa bombowce tego typu, ale nie są one zdatne do lotu). W miejscowym lotniczym zakładzie remontowym w Tagijewie, wyspecjalizowanym w obsłudze MiG-25, wykonywano remonty samolotów tego typu z Iraku, Libii i Algierii, praktycznie do końca pierwszej dekady XXI wieku. Obecnie zakład serwisuje i przeprowadza remonty azerskich myśliwców MiG-29 i nie kontynuuje obsługi samolotów zagranicznych. Ostatnio baza w Tagijewie przeszła intensywną renowację i modernizację, zarówno swojego zaplecza, jak i samego pasa startowego i dróg kołowania. Dzięki wsparciu Stanów Zjednoczonych zainstalowano nowe lotniskowe światła nawigacyjne. Na lotnisku ustawiono też nadajniki VOR/DME i system lądowania według wskazań przyrządów ILS, pozwalające na zabezpieczenie wykonywania lotów w każdych warunkach atmosferycznych w dzień i w nocy.
Dowódca bazy płk Zaur Rustamow komentuje: Jedyna u nas jednostka samolotów myśliwskich MiG-29 nie ma konkretnej nazwy ani numeru, po prostu nazywamy ją jednostką MiG-29. Mamy te samoloty w służbie od 2007 r., kiedy to odkupiono je od Ukrainy. Na Ukrainie, przed dostawą, przeprowadzono też ich remonty.
Zgodnie z dostępnymi informacjami, w służbie znajduje się 15 samolotów tego typu, w tym 12 jednomiejscowych bojowych MiG-29 (izdielije 9.13) i 2 dwumiejscowe szkolno-bojowe MiG-29UB (izdielije 9.51). Obecnie trzy z nich przechodzą remont w Lotniczych Zakładach Remontowych we Lwowie po wylataniu 3000 godzin. Do latania na tym typie jednostka ma 26 pilotów.
Dowódca eskadry samolotów myśliwskich MiG-29, ppłk Ibrahim Hazijew dodaje: Wylatujemy około 60 godzin rocznie, ale liczymy je inaczej, niż na zachodzie, u nas bowiem liczy się tylko czas lotu, od oderwania samolotu od ziemi do przyziemienia, bez zaliczania do nalotu czasu od uruchomienia silnika do jego wyłączenia.
Ppłk Hazijew dodaje: Studenci trzeciego roku Akademii Lotniczej w Baku zaczynają szkolenie praktyczne w bazie lotniczej Kala pod Baku. Tutaj wylatują 10-20 godzin na śmigłowcach Mi-17-1W. Po ukończeniu akademii ci, którzy są wybrani do szkolenia na MiG-29, zaczynają loty na samolotach, w Szkole Lotniczej w Kurdamir, gdzie stacjonuje też nasza niewielka flota samolotów szturmowych Su-25. Najpierw studenci muszą przejść około 150-godzinny kurs na odrzutowych samolotach szkolnych L-39 Albatros.

reklam Lockheed Martin

PrzemysŁ zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
bookusertagcrosslistfunnelsort-amount-asc